رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

اوقات شرعی

نصب اِلمان من نمین را دوست داردم

آی لاو نمین

تابلوی «دوستت دارم نمین یک سازه فلزی است که در ورودی شهر نمین از سمت استان گیلان نصب شده است. معمولاً این سازه‌ها را باید در مکان‌هایی نصب کرد که به‌خوبی و وضوح کامل در معرض دید بوده و بدون مزاحمت بصری توسط مسافران و مردم دیده شوند.

نصب تابلو و نشانه‌ها یکی از مصادیق مبلمان شهری است. مدتی است که نام برخی از شهرها را به‌عنوان یک جلوه بصری در معرض دیدار مردم و خصوصاً مسافران قرار می‌دهند. این نمونه قبلاً در بسیاری از شهرهای کشور و همچنین در شهر نمین نیز جدیدا نصب‌شد.

لزوم نصب این المان‌های شهری حرفی نیست اما در چگونگی اجرا ومکان  آن حرف بسیار است.

تابلوی «دوستت دارم نمین  یک سازه فلزی است که در ورودی شهر نمین از سمت استان گیلان نصب شده است. معمولاً این سازه‌ها را باید در مکان‌هایی نصب کرد که به‌خوبی و وضوح کامل در معرض دید بوده و بدون مزاحمت بصری توسط مسافران و مردم دیده شوند.

با توجه به اینکه سیل مسافر و گردشگر بخاط کوتاه بودن مسیر از پایتخت از جاده سرچم به اردبیل سرازیر میشود و اکثر مسافران این منطقه از استان های شمالغرب کشور میباشد به نظر میرسد که این اِلمان در کنار پل شهر نمین و مسیر گردشگری  و روی تپه ایجاد میشد که بیشتر گردشگران را با  منطقه ویلکیج و جنگل فندقلو  نیز معرفی میکرد.

 

طبق آمار ورود و خروج گردشگر به منطقه نمین ( تفرجگاه فندقلو ) و مسیر گردنه حیران  در ۳ سال گذشته از سمت مرکز استان بوده است، بنابرین این اِلمان میتوانست از سمت وردی مرکز اردبیل خواستگاه بصری بیشتری  در نزدیکی پل روگذر نمین بر بلندی تپه داشته باشد  ولی در این نقطه که جای گذاری شده است بیشتر جنبه بصری برای مسافرینی است که از سفر خود برمیگردند و جنبه تبلیغی آنچنانی نخواهد داشت.

کما اینکه در اکثر شهرها در مکان هایی این نماد لاو جاگذاری شده است که خروجی مرکز استان و ورودی شهر باشد مانند شهر سرعین که اگر بنا بر دیده شدن بود باید در مسیر میدان قارتال نصب میشد و یا در شهر تبریز در کنار ایل گولی نصب شده است و یا در لاهیجان در دامنه تله کابین و سایر شهر های دیگر نیز همینطور.

قابل تامل است که در نصب المان‌های شهری به بافت بومی و فرهنگی شهر توجه و از المان هایی استفاده میشود که متناسب با فرهنگ و گذشته این دیار باشد. المان های شهری باید معرف فرهنگ و هویت مردم شهر باشد. از لحاظ گردشگری گل های بابونه نماد شهرستان نمین میباشد بنابراین میتوان در مبلمان شهری و یا ورودی مسیر سمت فندقلو این نمادها را  نصب کرد و یا سردیس و تندیس های مشاهیر نمین در داخل شهر.

 

با اینکه مردم  فهیم ، قدردان خدمت خوب و شایسته  شهردار نمین هستند این نکته حایز اهمیت است که فعالیت های شهرداری و شورای شهر تنها مختص به فعالیت های عمرانی نبوده بلکه باید به مباحث و برنامه های فرهنگی هم توجه داشته باشند.

شورا ها به عنوان یک پارلمان محلی حق ورود به بسیاری از مسائل را دارند و خوشبختانه با روی کار آمدن شهردار جدید فعالیت های عمرانی بسیاری در شهر نمین در حال انجام است و امید آن می رود که در بحث فرهنگی و زیباسازی مبلمان شهری و هویت بخشی به تاریخ و قدمت چندساله نمین نیز رسیدگی و برنامه ریزی شود.

پیشنهاد میشود در صورت احداث المانی دیگر در شهر نمین ، المان طراحی شده نشانگر  پیشینه ی نیاکان و افتخارات نمین را بنمایاند و هم از لحاظ زیبایی شناسی و نیز درک مردم عادی از آن نماد جایگاه قابل قبولی داشته باشد، با هم اندیشی و تشکیل اتاق فکر فرهنگی می توان به نمادی رسید که همچنان که تصویر کالبدش در ذهن می ماند، بتواند بیانگر مفاهیمی از افتخارات شهری و نیز محلی برای نمایش هنر و فرهنگ نمین نیز باشد.

اخبار مرتبط

نظرات