رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

اوقات شرعی

بمناسبت سالگرد 9 دی

تجلی بصیرت در سایه ولایت

مقام معظم رهبری در گرامیداشت این روز فرمودند: بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر از حسین برید همان جانباز صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت. نهم دی ماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی باد و این روز، روز فتح و یوم الله ماست.

هر گاه فتنه ها چون مار سمی سر از آشیانه بیرون می آورند، ترکیبی از فرصت ها و تهدیدها رخ نمایی میکنند. تهدید برای قوام و امنیت جامعه و فرصت برای محک زدن عیار خویش و میزان بصیرت. آموزه های سیاسی اسلام، سرشار از رهنمودهایی است که تکلیف ما را با فتنه و فتنه گر مشخص می کند و چالشی را که از این مسیر به دست آمده، با رهیدن همراه با بصیرت و گذرا به رفتار مناسب، از میان بر می دارد. نهم دی یکی از نمادهای ماندگار در انتخاب درست مردم است که نبرد با مار خوش خط و خال فتنه و تزویر را برای همیشه در تاریخ ثبت کرد و حکایتی جانانه از عزم ملی در مدیریت سیاسی کشور را رقم زد. مردم سالاری دینی در این خیزش آگاهانه به زیبایی هر چه تمام تر قد برافراشت و بدخواهان و کینه توزان را رسوای کوی و میدان کرد. یک چنین سرمایه سرشناسی، همیشه در صیانت از کیان ایران اسلامی جاری است و تا زمانی که بصیرت هست، پیشرفت و موفقیت نیز هست. مبارزه با فتنه نیازمند شناخت آن و شناخت فتنه نیازمند فتانت و زیرکی است که از آن به بصیرت یاد می کنیم. روز بصیرت را بهانه می کنیم تا نگاهی عمیق تر به فتنه ها بیاندازیم و هشدارهای دینی را در این باره با هدف بصیرت افزایی رونمایی کنیم.
پیامبر اعظم(ص) می فرماید” ثَلَاثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَى أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی الضَّلَالَهُ بَعْدَ الْمَعْرِفَهِ وَ مَضَلَّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَهُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ” سه چیز است که از آنها برامت خود بیمناکم: گمراهی بعد از شناخت، فتنه های گمراه کننده، و شکم بارگی و شهوترانی.
در توصیفی که پیامبر خدا از فتنه گران برای علی(ع) نموده، فرموده: در فتنه سرگردانند تا آنکه عدالت به سراغشان آید. علی (ع) می پرسد: ای پیامبر خدا! عدالت از طرف ماست یا از طرف دیگران؟ فرمود:البته از جانب ما، خداوند با ما آغاز می کند و با ما پایان می دهد. خداوند، پس از شرک، با ما میان دل ها، پیوند و الفت پدید آورد.
در تقویم انقلاب اسلامی ایران، خردادماه، ماه حماسه های جاوید است. از پانزده خرداد ۱۳۴۲ که نقطه عطف و آغاز نهضت اسلامی حضرت امام خمینی(ره) گرفته تا سوم خرداد ۱۳۶۱ سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان و ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ سالروز رحلت جانسوز رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و آغاز رهبری امام خامنه ای.
همچون سال های دور در خرداد سال ۸۸ نیز مردم مسلمان کشور جمهوری اسلامی ایران، حماسه ای خلق کردند، حماسه ای که سبب بهت و حیرت جهانیان گردید.
عده ای برای نیل به اهداف پلید خویش، فتنه ای خلق کردند تا آن پیروزی شورآفرین بر کام ملت تلخ گردد. در این میان هزینه های سنگینی بر ملت تحمیل شد. از دشمن درون که انتظاری جز این نبوده و نیست، ولی در این میان عده ای خیانت کار و منافق داخلی نیز آب به آسیاب دشمن ریختندو آتش افروخته فتنه را افروخته تر نگه داشتند؛ اما ملت شریف و صبور و حماسه ساز ایران اسلامی در سایه بصیرت و آگاهی و پابه پای ولایت عرصه را بر فتنه و فتنه گران تنگ و تنگ تر کردند. ناگزیر فتنه گران برای اینکه بتوانند حماسه خلق شده ملت را به شکست بکشانند، دست به هر روش نابکاری زدند.
آنان با اردوکشی های خیابانی به جان و مال مردم حمله کردند و اموال عمومی و شخصی ملت را در آتش کینه خویش سوزاندند. در این حملات ناجوانمردانه عده ای از زنان و مردان این خاک شهید پرور، شهید شدند و با این کار روح احساسی ملت متدین ایران را بر انگیختند.
وقتی از این اعمال خبیثانه طرفی نبستند و نتیجه ای نگرفتند و به هدف خویش نرسیدند، کم کم به اقداماتی دیگر دست زدند. و در موضوعاتی ورود کرده و به آنها اهانت نمودند که همواره ضربه اساسی را از آنجا دیده بودند. آن موضوعات چیزی نبود مگر مقدسات اسلامی و عاشورایی و ارزش های دینی ملت؛ زیرا دشمن پلید خوب می دانست که ملت ایران با عمل به فرامین قرآن و ائمه اطهار در سایه دین مبین اسلام و مذهب تشیع به باور استقامت و مقاومت رسیده است و نتیجه ایستادگی و مقاومت نیز چیزی نیست مگر پیروزی. ناگزیر با حمله به مقدسات روح ملت قهرمان پرور و غیور ایران اسلامی را آزردند و احساس مذهبی و ملی آنان را جریحه دار کردند.
ابتدا با حمله به پایگاههای مقدس مردم؛ یعنی مساجد که مظهر امنیت، آسایس و همبستگی، محل عبادت و انجام فرایض مذهبی و دینی ایرانیان است، به مقابله با ملت و فرهنگ آنان پرداختند. در ادامه برخی دیگر از پایگاه های مردم نهاد اجتماعی و نظامی نیز مورد هجوم کینه توزانه عوامل داخلی دشمن قرار گرفت.
هنگامی که از این ماجراها نیز طرفی نبستند، در روز جهانی قدس و ۱۳ آبان که برای ایرانیان بعنوان روز مقابله با استکبار جهانی معرفی و شناخته می شود و یادآور حماسه های تاریخی در انقلاب اسلامی است نیز افزون بر تخریب اماکن عمومی و ضرب و شتم مردم شعارهای انحرافی و دشمن شاد کن سردادند. این ماجراها ادامه یافت و از هیچ اهانتی به مقدسات و ملیت ایران و ایرانی فرو گذار نشد؛ تا اینکه محرم امام حسین (ع) و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان آغاز شد.
اینجا بود که ملت ولایتمدار و حسینی ایران اسلامی خونش به جوش آمد و طاقتش طاق شد و کاسه صبرش لبریز؛ و دیگر نتوانست تحمل کند. ملت سلحشور و شهید پرور و عاشوراساز با عزمی ملی و روحی عاشورایی، روز نهم دی ماه ۱۳۸۸ به خیابان ها ریختند و بی آنکه« هل من ناصری» شنیده باشند به عبارت بهتر بدون انکه کسی«هل من ناصر ینصرنی» گفته باشد، به پا خواستند. در این انسجام ملی و اتفاق عاشورایی از هر سلیقه و عقیده سیاسی حضور یافت. آن روز عقاید و اختلافات سیاسی کنار گذاشته شد و ملت با تمام شور و شعف حسینی و عاشورایی به خیابان ها آمدند تا بساط فتنه و فتنه انگیزان را جمع کنند.
مقام معظم رهبری در گرامیداشت این روز فرمودند: بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر از حسین برید همان جانباز صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت. نهم دی ماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی باد و این روز، روز فتح و یوم الله ماست.

سر مقاله : حسن سروری

اخبار مرتبط

نظرات