رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April

اوقات شرعی

رئیس هیات امنای کمیته امداد امام خمینی(ره):

یک سوم اشتغال کشور متعلق به امداد امام است

رئیس هیات امنای کمیته امداد امام خمینی گفت: در سالجاری یک سوم از اشتغال کشور که ایجاد شده است، نتیجه کارها و تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ویلکیج،  آیت الله محسن کازرونی روز چهارشنبه در جشنواره علمی ، ترویجی و تکریمی زکات استان اردبیل اظهار کرد: در بین اعمال خوب و حسنه هیچ کاری جای زکات را نمی‌گیرد و چه از نظر فردی و عاطفی و چه از نظر اجتماعی موضوع زکات بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها نماز می‌خوانند حج هم می‌روند، اما اهل زکات نیستند چون زکات دادن به این سادگی نیست. اگر آدم بخواهد ایمانش را درجه بندی بکند در زمینه انفاق مال می‌شود ایمان او را درجه بندی کرد. هر چقدر فردی راحت‌تر و بیشتر انفاق کند ایمانش قوی تر است.

رئیس هیات امنای کمیته امداد امام خمینی اضافه کرد: انفاق کاری کارستان و فتح‌الفتوح است چرا که گذشتن از مال و اموال به این سادگی نیست و از آن به جراحی در حالت هوشیاری تعبیر شده است.

آیت الله کازرونی یادآورشد: کمیته امداد امام خمینی(ره) جزو نهادهای پاک، موثر، انقلابی و ولایی است که بدون سرسوزنی خطا وظایف خود را انجام می‌دهد چون نظارت‌های بسیار قوی درونی و بیرونی بر آن حاکم است و یکی از وظایف هیئت امنا هم نظارت بر کارهاست.

رئیس هیات امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به موج اتهام زنی ناجوانمردانه به نظام افزود: تمام تلاش در کمیته امداد این است که پولی که گرفته می‌شود به دست نیازمند برسد و این گونه هم انجام می‌شود.

وی یادآورشد: البته هر مسئولی وظیفه دارد گزارش کار بدهد و شفاف‌سازی کند و این کارها یقیناً هم باید باشد ولی موج تبلیغاتی که بر علیه نظام و شریان حیاتی آن آغاز کردند، مطمئن باشید خلاف این مسئله است و سر سوزن پولی که شما می‌دهید، هدر نخواهد رفت.

آیت الله کازرونی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهتمام و مراقبت کمیته امداد امام خمینی در حفظ آبروی نیازمندان گفت: تمام تلاش کمیته این است که ما فقر پرور نباشیم و ما از فقیر حمایت می‌کنیم که روی پای خود بایستد.

وی با بیان اینکه پرورش فقر مرهون سیاست‌های نادرست است یادآورشد: یک سوم اشتغالی که در کشور ایجاد می‌شود کار کمیته امداد است و تمام تلاش کمیته امداد این است که افراد نیازمند روی پای خود بایستند.

امام جمعه اردبیل: ترویج پرداخت زکات نیازمند تبلیغ و کار فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تاکنون در زمینه پرداخت زکات در جامعه به‌طور شایسته فرهنگ‌سازی نشده و در این زمینه به اقدامات فرهنگی زیادی نیاز است.

در این همایش که با حضور آیت‌الله سیدحسن عاملی  برگزار شد، ایشان اظهار کرد: برای حال برخی‌ها باید خون گریه کرد که برغم داشتن درآمدهای میلیاردی درباره اهمیت زکات چیزی نمی‌دانند ، خدا از هر چه بگذرد از زکات نمی گذرد زیرا زکات حق فقرا است و حق بالاتر از این نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به تاکیدات ائمه اطهار (ع) و بیان برخی روایات در اهمیت پرداخت زکات ادامه داد: چهره عاطفی زکات در مرحله اول بسیار مهم است ، کار انسانی که احساس انسانی دارد ارزشمند است.

امام جمعه اردبیل بر لزوم تبیین اهمیت زکات و بیان چهره عاطفی و معنوی زکات و پرداخت صدقه در جامعه تاکید کرد و افزود: چهره‌های نامدار از جمله مرحوم حسنعلی علیپور از مفاخر استان اردبیل که با ذائقه فکری غنی تمام ثروت خود را صرف مدرسه‌سازی کرد و ۷۲ مدرسه در مناطق محروم این استان ساخت ، سند و نماد افتخاری است که باید بیش از پیش به جامعه شناسانده شوند.

وی به مسئولان فرهنگی توصیه کرد در قالب فیلم و سریال اهمیت پرداخت زکات ، نحوه پرداخت زکات و هزینه‌کرد آن به‌ویژه در کمک به فقرا و بیماران سرطانی و خاص را به تصویر کشیده و در این زمینه تبلیغ کنند.

آیت‌الله عاملی رسالت مدارس ، آموزش و پرورش ، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در زمینه توجه به پرورش عواطف و از بین بردان فقر عاطفی را خطیر دانست.

وی اظهارامیدواری کرد نهاد مقدس خانواده که مرکز پمپاژ عواطف به جامعه و به تعبیر مقام رهبری سلول جامعه هست استحکام خوبی داشته باشد و ما از جهت عاطفی بهترین ملت دنیا باشیم.

امام جمعه اردبیل همچنین با اشاره به این که پرداخت زکات و صدقه ۷۰ نوع بیماری را دفع می‌کند ، افزود: در روایات اسلامی از زکات به عنوان قلعه‌ای یاد شده که می‌تواند جامعه اسلامی را از آسیب نگه داشته و فقر را ریشه‌کن کند.

بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال زکات در کشور جمع‌آوری شد

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در هشت ماه امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال زکات به صورت نقدی و غیرنقدی در کشور جمع آوری شده است.

حبیب الله آسوده در پانزدهیمن همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات در سالن ثارالله سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل با بیان اینکه در هشت ماه امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال زکات در کشور جمع آوری شده است، افزود: زکات جمع آوری شده در هشت ماه سالجاری با مجموع زکات جمع آوری شده در سال گذشته برابری می‌کند.

وی اظهار کرد: از این مقدار بیش از ۱۰ درصد زکات واجب، بیش از ۳۵ درصد فطریه و کفارات و بیش از ۴۵ درصد زکات مستحب بوده است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی بیان کرد: ۷۱۵ اداره کمیته امداد و حدود ۱۰ هزار مرکز و موسسه نیکوکاری محله محور، مسجد محور و امام محور با نظارت، صیانت و هدایت کمیته امداد امام خمینی (ره) زکات را جمع آوری و در اختیار نیازمندان قرار می دهند.

آسوده اضافه کرد: از ۱۷ هزار میلیارد ریال زکات جمع آوری شده در هشت ماه سال جاری ۶۰ درصد آن توسط گروه های مردمی جمع آوری و در اختیار فقرا و نیازمندان قرار گرفته است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: ۹۴ درصد زکات جمع آوری شده در اختیار محرومان و نیازمندان قرار گرفته و مابقی ۶ درصد برای اجرای پروژه های عام المنفعه مانند احداث مدرسه،جاده، مسجد و خانه عالم هزینه شده است.

آسوده گفت: زکات پرداختی مردم در حوزه فطریه و کفارات با تاکید و دستور رئیس کمیته امداد کشور در اسرع وقت و در همان روز در اختیار خانوارهای نیازمند شناسایی شده قرار می گیرد.

وی افزود: طبق قوانین و نظام حاکم بر ساختار کمیته امداد امام خمینی (ره) تمامی وجوهات مردمی در قالب های مختلف که توسط این مجموعه در اقصی نقاط کشور جمع آوری می شود، در همان محل هزینه شده و حتی مجوز خروج این پول ها از استانی به استانی دیگر نیز وجود ندارد.

این مقام مسئول وجود شائبه های مختلف درباره وجوهات جمع آوری شده توسط کمیته امداد را دسیسه ها و توطئه های دشمنان اسلام و انقلاب دانست و اظهار کرد: تمامی این مسایل دروغ محض بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه از محل جمع آوری وجوهات مردمی به هیچ عنوان برای تشکیلات کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز استفاده نمی شود، بیان کرد: همچنین ریالی از کمک های مردمی کسر نمی شود و تمامی مبالغ بر اساس نیات وجوهات دهندگان و در محل های خواسته شده خود مردم هزینه می‌شود

آسوده از مسئولان به ویژه استانداران و فرمانداران خواست به مکان ها و محلاتی که در پرداخت زکات و وجوهات پشگام هستند توجه ویژه ای شود تا فرهنگ سازی شده و مردم به پرداخت زکات ترغیب شوند.

خیرین و حامیان ۲۰ هزار میلیارد ریال به ایتام کمک کردند

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در هشت ماه امسال خیرین و حامیان در قالب طرح اکرام ایتام در مجموع ۲۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی و غیر نقدی به ایتام در سراسر کشور کمک کردند.

آسوده با بیان اینکه هم اکنون در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار خیر، حامی ۴۱۹ هزار یتیم و فرزند محسنین زیر ۱۸ سال در نقاط مختلف کشور هستند، افزود: از این ۲۰ هزار میلیارد ریال ۱۴۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی به طور مستقیم به حساب ایتام واریز و مابقی به صورت غیر نقدی به آنها داده شده است.

وی اظهار کرد: پارسال از مجموع پنج میلیون صندوق صدقات کوچک خانگی و ۳۰۰ هزار صندوق معابر در نقاط مختلف کشور بیش از چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال صدقه جمع آوری و تمامی آن در اختیار نیازمندان جامعه قرار گرفت.

وی بیان کرد: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار با جمعیتی بیش از پنج میلیون ۴۰۰ هزار نفر در نقاط مختلف کشور تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

او اضافه کرد: ۷۰۰ هزار دانش آموز، ۵۰ هزار دانشجو، ۸۰ هزار بیمار صعب العلاج و ۶ هزار نخبه در سراسر کشور تحت حمایت و پوشش کمیته امداد است و این نهاد با کمک و همیاری مردم و خیرین به این عزیزان ارایه خدمت می کند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه رعایت امانت داری بین نیکوکاران و افراد نیازمند از مهمترین اولویت های کمیته امداد است، ادامه داد: وجوهات و کمک های مردمی در این نهاد در چهار قالب زکات، صدقات، اکرام ایتام و شبکه های مردمی جمع آوری می شود.

آسوده گفت: وظیفه کمتیه امداد امام خمینی (ره) شناسایی محرومان، هدایت و راهبری درست منابع و همراه بودن با مردم است و همه نوکر و خدمتگزار تمامی مردم به ویژه نیازمندان و خیرین هستیم.

وی افزود: توانمندسازی و خود اتکایی نیازمندان، محرمان و مددجویان تحت پوشش به ویژه زنان سرپرست خانوار و مردمی سازی را از دیگر اولویت های کمیته امداد امام خمینی (ره) برای کاهش فقر در کشور عنوان کرد.

آسوده خواستار برگزاری جلسات منظم شورای زکات استان، انسجام دستگاه های اجرایی عضو شورای زکات، توجه ویژه فرمانداران به مکان ها و محلاتی که در پرداخت زکات و وجوهات پیشگام هستند و ترویج بیش از پیش فریضه الهی زکات در جامعه شد.

معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه این نهاد همچنان نیازمند یاری و کمک‌های مردم و خیرین برای رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان است تا بخشی از نیازها و مشکلات اساسی آنها مرتفع گردد، از مودیان و مبلغان فریضه زکات در استان های مختلف خواست، تا نسبت به ترویج چهره به چهره این اصل مصرح دینی در شهرها و روستاها اقدام کنند تا شاهد ریشه کنی فقر مطلق در جامعه باشیم.

این مقام مسئول رسیدن به خودکفایی و استقلال مالی خانوارهای تحت حمایت را از اولویت‌های کمیته امداد برشمرد و اظهار کرد: امیدواریم با مشارکت گسترده خیرین و آحاد مختلف جامعه در طرح‌های حمایتی کمیته امداد، فقر و محرومیت از کشورمان ریشه کن شود.

همچنین در این آیین حجت‌الاسلام محمدطاها مهری مدیر امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت:باید از ظرفیت شبکه‌های مردمی و محلات به ویژه در روستاهای با ظرفیت زکات باید استفاده کنیم تا کشاورزان، دامداران، فعالان حوزه‌های تولید و کسبه و بازار نسبت به پرداخت زکات اقدام مؤثری را انجام دهند.

وی با قدردانی از مجاهدان راه احیای زکات به عنوان فریضه واجب در کنار نماز و سایر واجبات افزود: جریان‌سازی در این حوزه بسیار مهم است که باید تلاش مؤثری را انجام داد.

مدیراموراجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی اضافه کرد: کمیته امداد به عنوان دبیرخانه ستاد زکات در هزینه‌کرد مبالغ زکات جمع‌آوری شده نیز رصد و پایش‌هایی را انجام می‌دهد تا نیازمندان و فقرا در اولویت و پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه در مراحل بعد مورد پشتیبانی قرار گرفته و از محل زکات شاهد پرداختی‌هایی مناسب باشیم.

حجت‌الاسلام مهری اضافه کرد: در کنار کشاورزان و دامداران، صنعتگران و صاحبان کسب و پیشه نیز با وسع مالی می‌توانند در احیای این فریضه شایسته عمل کنند تا بتوانیم کاستی‌های گذشته را برطرف و جامعه را از فقر نجات داده و به سمت آسایش حرکت کنیم.

مدیر امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور بیان کرد: در مجموع در سال‌های اخیر در کشور در پرداخت زکات برخی قصور و کوتاهی‌ها را شاهد بودیم که امیدواریم به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) در سایه انجام واجبات، رفاه و آسایش تک تک افراد جامعه فراهم آید.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل خبر داد:

پرداخت ۱۸ میلیارد تومان زکات توسط مردم نیکوکار استان اردبیل

علیرضا حسین نژاد

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: مردم نیک‌اندیش استان اردبیل ۱۸ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال‌جاری زکات واجب، مستحبی و فطره پرداخت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قارتال، علیرضا حسین‌نژاد در جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات استان اردبیل گفت: هم‌استانی‌های اردبیلی بیش از ۱۸ میلیارد تومان زکات واجب، مستحبی و فطره خود را در ۹ ماهه سال‌جاری به کمیته امداد پرداخت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در هر روستا که دارای ظرفیت زکات است شورای زکات تشکیل شده است، افزود: با همراهی اعضای شورای زکات، عاملین و مودیان زکات، این وجوهات با اولویت رفع نیاز فقرا و نیازمندان در همان محل جمع‌آوری شده، هزینه می‌شود.

حسین‌نژاد ضمن قدردانی از اعضای شورای زکات استان اردبیل که با همکاری مضاعف موجب خدمات‌رسانی گسترده به نیازمندان جامعه شده‌اند، اعلام کرد: احیا و ترویج فریضه‌ واجب زکات وظیفه یکایک اقشار جامعه است تا با پیروی از این فریضه واجب الهی بتوانیم شاهد رفع مشکلات خانوار بی‌بضاعت و توسعه و پیشرفت منطقه باشیم.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه مردم نیکوکار این استان در پنج سال گذشته نیز بیش از ۵۳ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان زکات پرداخت کرده‌اند، گفت: تمامی زکات پرداختی در همان محل هزینه شده و به دست اقشار آسیب‌پذیر رسیده است.

وی با بیان اینکه ۴۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از این مبلغ به درمان بیماران نیازمند کمک شده است، افزود: ۹۲۰ بیمار زمین‌گیر از این زکات پرداختی بهره‌مند شده‌اند.

حسین‌نژاد با اشاره به اینکه ۱۱۰ میلیون تومان از این مبلغ صرف کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان تحت حمایت شده است، بیان کرد: برای ۷۱۹ نفر از دانش‌آموزان تبلت، لوازم تحریر و سایر ملزومات تحصیلی فراهم شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل به کمک دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی از محل زکات پرداختی برای ساخت، تعمیر و مقاوم‌سازی منازل مددجویان اشاره کرد و افزود: ۳۳۵ خانوار تحت حمایت از خدمات عمرانی بهره‌مند شده‌اند.

وی با اعلام اینکه ۲۵۱ نوعروس با دریافت کمک هزینه تامین جهیزیه راهی خانه بخت شده‌اند، بیان کرد: به برکت زکات پرداختی بیش از یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون تومان در اختیار نوعروسان قرار گرفته است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با اشاره به پرداخت ۴۲ میلیارد تومان در قالب کمک‌های معیشتی به مددجویان اردبیلی، گفت: بخش قابل توجهی از نیازهای اساسی مددجویان از طریق پرداخت زکات برطرف می‌شود که امیدواریم شاهد رشد چشمگیر کمک‌های مردمی و کشاورزان در این خصوص باشیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات