رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April

اوقات شرعی

شهر جهانی گلیم، روستای بوم گردی،ماسوله نمین

شعار برای عنبران نان نمیشود

در شهرستان نمین آنقدر زیرساخت های گردشگری و میراث فرهنگی منفعل و در حد شعار مانده است که با انتصاب جدید در میراث فرهنگی شهرستان نمین نیز نمیتوان این همه کم کاری را توجیح کرد.

قصد داریم تا سال ۱۴۰۰ شهر عنبران را به عنوان شهر جهانی گلیم معرفی کنیم !  این جمله آقای فلاحی رییس کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل در سالهای گذشته است که عنوان داشتند و حال عنبران در افق توسعه گردشگری استان در نزدیکی سال ۱۴۰۰ غروب میکند.

عنبران روستایی است با جمعیتی نزدیک به ۹۵۰ نفرکه  در دل کوه‌های بلند ویلکیج جنوبی زندگی می‌کنند.

این روستا که زمانی ناشناخته بود نه تنها از آثار تاریخی متعددی برخوردار است، بلکه معماری پله کانی آن موجب شده تا به مرور زمان توجه گردشگران و مسافران به این روستا جلب شود و به ماسوله شهرستان نمین معروف شود و این توسعه و همراهی مردم و دهیار  تا جایی  رشد کرد که در سال‌های اخیر نیز به همت دستگاه‌های اجرایی به ویژه بنیاد مسکن و میراث فرهنگی، روستا حال و هوا دیگری یافت و با رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روستا به مقصد سفر تبدیل شد.

در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های متعددی در این روستا دایر شده است  بطوری‌که سرپرست سابق  میراث فرهنگی شهرستان نمین در این خصوص، گفته بود  تاکنون ۱۰ اقامتگاه بوم‌گردی در این روستا راه‌اندازی شده است.

منوچهر نورزاده با تاکید به این‌که سه مجوز بوم‌گردی صادر شده و برای این سه پروژه ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفته بودند این تعداد می تواند برای ۲۰ نفر فرصت شغلی فراهم سازد.

دهیار روستا عنبران علیا نیز در جایی اظهار داشته اند که سالانه بیش از هزار گردشگر به این روستا سفر می‌کنند که بخشی از آن گردشگران خارجی به ویژه اتباع آذری است؛ این روند گردشگری را به شاخصه اصلی روستا تبدیل کرده و موجب رونق روستا شده است.

ولی چیزی که طبق گزارشات میدانی پایگاه خبری ویلکیج به دست آمده است چنین نمی نماید ، بیشتر اهالی که به گلیم بافی مشغول بودند ادعا میکنند که کمیته امداد دست گیر آنها بوده و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه  و عدم استقبال خرید صنایع دستی دارهای قالی خود را نیمه کاره گذاشته اند.

همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم استقبال گردشگر بوم گردی های روستا نیز از کارایی افتاده اند و هیچ حمایتی از  طرف اداره میراث شهرستان و مرکز نشده است.

با این تعاریف نمیتوان ادعا داشت که عنبران در افق ۱۴۰۰ به عنوان شهر گلیم جهان ثبت جهانی شود و یا بوم گردی رونق بگیرد وقتی حمایتی از هیچ نهادی نمیشود انتظار نباید داشت که رشدی صورت بگیرد.

در حالی سال گذشته نادر فلاحی مرد شعار اردبیل در مورد عنبران علیا چشم اندازی را ترسیم کرده بود و گفته بودند اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به رونق اقامتگاه‌ها اهتمام ویژه دارد و از طرح‌های پیشنهادی اهالی روستا استقبال می‌کند ولی تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است

عدم حمایت فلاحی از بحث بوم گردی و صنایع دستی عنبران  که اگر به نحو احسن انجام میگرفت امسال در سفر آقای بختیاری  مردم این منطقه تحت پوشش کمیته امداد قرار نمیگرفتند و برا یروزهای کرونایی و عدم استقبال گردشگر و خرید محصولات صنایع دستی آین مردم از طریق میراث فرهنگی میتوانست مشکلات معیشتی این منطقه را تامین کند

همچنین نادر فلاحی اظهار داشته بودند که با توجه به مرزی بودن روستا تسهیلات چهار درصدی برای ساخت اقامتگاه اعطا می‌شود که به میزان ۸۰ درصد از هزینه برآورد شده جهت ساخت است. و این نیز تا حدی شعاری بیش نبوده و مردم منطقه با گسترش شیوع کرونا و عدم سرریز گردشگر و کسادی بازار و عدم حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  محتاج تر از گذشته شدند.

با توجه به این‌که روستای عنبران اولیا روستا هدف گردشگری است رونق و توسعه آن نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌ها است و انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌ها نسبت به رونق روستا مشارکت داشته باشند.

قطعا در این میان هیچ نهادی به اندازه کمیته امداد و سپاه و نیروهای بسیجی و جهادی نتوانسته اند به کمک اهالی بشتابند و همیشه دست گیر آنها بوده اند و سهم فرماندار و بخشدار و خود میراث فرهنگی در حمایت از این روستا و اهالی آن ناچیز بوده است.

در شهرستان نمین آنقدر زیرساخت های گردشگری و میراث فرهنگی منفعل و در حد شعار مانده است که  با انتصاب  جدید در میراث فرهنگی شهرستان نمین نیز نمیتوان این همه کم کاری را توجیح کرد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار مرتبط

نظرات