رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

اوقات شرعی

گلیم عنبران جهانی میشود

آذر ۹۹ نشد آذر ۱۴۰۰

باید اذعان داشت که جهانی شدن یک منطقه با ثبت ملی میتواند جایگاه آن منطقه را در استان و بعد در کشور و جهان بالا ببرو و کما اینکه باعث سرریز شدن مسافران و گردشگران از جای جای ایران و خارج از کشور باشد ولی ثبت تنها کافی نیست باید گونه ای برنامه ریزی و مدیریت کرد که در مدت زمان رو به رشد و توسعه باشد نه اینکه مثل سایر مناطقی که در استان به ثبت رسیده اند و دیگر خبری از آنها نیست.

 

سال ها پیش یعنی آذرماه سال ۹۵  ثبت شدنش به عنوان شهر جهانی گلیم مطرح شد و قرار بود به زودی ثبت جهانی شود اما مسئولین تاکنون حتی نتوانسته اند آن را به عنوان شهر ملی گلیم به ثبت برسانند.

در آذر ماه سال ۹۵ توسط معاون سابق صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ثبت شدنش به عنوان شهر جهانی گلیم مطرح شد و قرار بود به زودی ثبت جهانی شود اما تاکنون مسئولان نتوانسته اند گلیم عنبران را حتی به عنوان شهر ملی گلیم به ثبت برسانند و جدیدا اعلام کرده اند پرونده ثبت ملی عنبران به عنوان شهر گلیم تمام شده و در حال ثبت هستیم است.

 

یاد آور میشود قبل از ثبت جهانی باید توجه ویژه ای از سوی مسئولان و دست اندر کاران صورت بگیرد تا این امر محقق شود و شاهد شکوفایی بیش از پیش این شاهکار هنری ابتدا در کشور و سپس در جهان باشیم ، چون به نظر میرسد هنوز در کشور خودمان به این باور ملی نرسیده ایم .دوسال پیش در روز ملی اردبیل و هفته فرهنگی شهرستان نمین در برج میلاد یادمان های اهدایی با لوگو سبلان و بقعه شیخ صفی الدین به دست هنرمندان یزدی به مسئولان ما هدیه داده شد.

هم اکنون عنبرانی ها در فروش و مدیریت صنعت گلیم بافی با مشکلات زیادی مواجه هستند به طوری که برخی افراد سودجو گلیم های دستباف مردم را با قیمت بسیار ناچیز می خرند و به قیمت گزافی می فروشند.عدم حمایت بخش توسعه صنعت گردشگری استان و بالاخص شهرستان باعث شده است تا نهادی مثل کمیته امداد دست گیر نیازهای معیشتی و مشکلات تهیه مواد اولیه تولید گلیم را عهده دار شود.

با شعار دادن مسئولان گردشگری و در بوق و کرنا کردن آن در فضای مجازی مشکلات این منطقه حل نخواهد شد چه بسا حتی بعد از جهانی شدن عنبران چند عکس یادگاری و شوآف و دوبار بازار بی ثباتی و عدم ایجاد نمایشگاه دایمی و یا توسعه زیرساخت ها این خطه پر از دستان هنرمند  به باد فراموشی سپرده خواهد شد.

 

باید اذعان داشت که  جهانی شدن یک منطقه با ثبت ملی میتواند جایگاه آن منطقه را در استان و بعد در کشور و جهان  بالا ببرو و کما اینکه باعث سرریز شدن مسافران و گردشگران از جای جای ایران و خارج از کشور باشد ولی ثبت تنها کافی نیست باید گونه ای برنامه ریزی و مدیریت کرد که در مدت زمان رو به رشد و توسعه باشد نه اینکه مثل سایر مناطقی که در استان به ثبت رسیده اند و دیگر خبری از آنها نیست.

تناقض در اعلامی رسمی تعداد بافندگان در محافل از سوی مسئولان مربوطه خود نوعی بی احترامی و همچنین عدم اطلاع دقیق از آمار بافندگان و پروانه ها در این منطقه را دارد.

نماینده قبلی میراث فرهنگی شهرستان نمین در چند ماه  گذشته اعلام داشته اند که در بخش عنبران چهار هزار نفر با پروانه تولید مشغول به کار هستند و تعداد شاغلان بالقوه صنایع‌دستی به‌صورت تقریبی هفت هزار نفر نیز برآورد می‌شود.

به گفته وی  ۱۲ پروانه تولید تعاونی و سه پروانه تولید کارگاهی در این شهر صادرشده و مابقی تولیدکنندگان فعالیت انفرادی دارند. (سال ۹۸ )

فرماندار نمین عاطف ناصری : تولید گلیم در شهرستان نمین سالانه به ۲۵۰ هزار متر مربع می رسد و گلیم عنبران نمین جزو برندهای خاص شناخته شده در کشور است (سال ۹۷ ) خبرگزاری پانا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل یادآور شد: حدود ۴ هزار نفر در شهرستان نمین در حوزه تولید گلیم مشغول به فعالیت هستند که در مجموع میزان تولید سالانه این محصول در استان بیش از ۸۰ هزار متر مربع است. (بهمن ۹۸)

اما ۷ مهر ماه ۹۹ این آمار تناقض جالبی با چند ماه اخیر دارد !

۲هزار بافنده سالانه ۹۰هزار مترمربع گلیم را در شهر عنبران تولید و به کشور‌های مختلف صادر می‌کنند.

 

در پایان اشاره میشود که در خبرها  نیز اعلام شده از زبان رییس جدید نمایندگی اداره میراث فرنگی و گردشگری شهرستان نمین به زودی به ثبت جهانی میرسیم منظور از به زودی به گفته آقای فلاحی :

با توجه به قابلیت‌های احصا شده و میزان تولیدات، طی برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۰ عنبران به عنوان شهر جهانی گلیم معرفی خواهد شد.مطالعه این طرح از سال آینده انجام خواهد گرفت که امیدواریم تا زمان تعیین شده به اتمام برسد.

یعنی  آذر ۱۴۰۰ هم خواهیم دید.

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات