تیتر اصلی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1357
یکشنبه - 14 دی 1399 - 16:24
شهر جهانی گلیم نیاز به بسترسازی دارد

مطالبه اِلمان گلیم بافی برای شهر جهانی

چهره ی هر شهر نشان دهنده فرهنگ بومی، زبان و رسوم هر منطقه به شمار می‌رود .

گلیم بافی اهالی عنبران زبانزد عام و خاص است . نصب المان گلیم بافی  نشان دهنده موقعیت، فرهنگ و پیشینه تاریخی، هویت اجتماعی و فرهنگی این شهر است و یکی از مطالبه های اصلی شهر عنبران در حوزه زیباسازی شهری و فرهنگ منطقه است.

بیش از ۴ هزار نفر صنعتگر و هنرمند در حوزه گلیم بافی در عنبران فعال هستند. که سالانه ۹۰ هزار تا ۱۲۰ هزار مترمربع گلیم در این شهر تولید می‌شود، گلیم‌های بافته شده که دارای نشان بین المللی کیفیت از یونسکو است، نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال به کشور‌های اروپایی و آسیایی صادرات  می‌شود.

۳۰ درصد از گلیم‌های تولید شده در شهر عنبران صادر می‌شود و ۷۰ درصد تولیدات در بازار‌های داخلی عرضه می‌شود.

این همه آمار و شعر بارها گفته ایم و نوشته ایم برای منطقه ای با این پتانسیل آب و نان نمیشود و اهالی نیز به باور رسیده اند که این همه بازی با اعداد و وعده وعید دادن شوآف مدیرانی است که هرآن پای لغزیدن از میز مدیریتی را دارند و سالها با جهانی شدن فاصله داریم.

زمانی مسؤولان می‌توانند بگویند که گلیم عنبران در کشور در حد مطلوب معرفی شده که حداقل ۵۰ درصد هموطنان خود شهر عنبران را بشناسند در حالی‌که علاوه بر استان‌ها دیگر، در خود استان اردبیل هم افرادی هستند که اسم شهر عنبران را هم نمی‌دانند و زمانی که از گلیم عنبران حرف می‌زنیم تعجب می‌کنند، پس باید نتیجه گرفت که فعلا معرفی گلیم عنبران در حد شعار باقی مانده است.

زمانی میتوانیم شهر جانی گلیم را  یدک بکشیم که اهالی منطقه از دست شعار های مسئولان به عمل برسند  و دست دلالان از این صنعت چیده شوند ولی هر روز زیر بار فشار اقتصادی مهاجرت افزایش می بابد و دار گلیم ها برچیده میشود.

کسب نشان کیفیت از یونسکو بزرگترین مزیت برای گلیم عنبران است و در نبود کارخانه‌ها و فرصت شغل پایدار، بازار صنایع دستی اردبیل بزرگترین ظرفیت برای اشتغال و درآمدزایی است ولی در حد شعار مانده و میماند حتی اگر این عنوان را نیز بگیریم یک عنوان پوشالی خواهد بود که به فراموشی خواهد انجامید.

ناصر محمودی معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل خبر داده بودند در ۱۵ دی ماه ۹۹ عنبران شهر ملی گلیم میشود و این در حالیست که برای این مهم با توجه اینکه از چند سال پیش مدیران با این شعار در این منطقه زندگی میکنند و خوراک رسانه ها را فراهم میکنند هنوز بستر سازی مناسب صورت نگرفته است.
و امروز عنبران شهر ملی گلیم ثبت شد شبیه تمام ثبت هایی که در حد یک برگه در گوشه ای از اسناد خاک خواهد خورد.

محمودی اظهار داشته بودند زیرساخت‌های لازم جهت معرفی شهر عنبران به‌عنوان شهر ملی و جهانی وجود دارد و یکی از این زیرساخت‌ها در کنار تولید انبوه و با کیفیت بین المللی وجود نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی در شهر نمین و عنبران است.

باید اعلام داشت که این بازارچه ها به بخش خصوصی واگذار شده و در این ایام کرونا مطلقا هیچ عملکردی نخواهد داشت چرا که در ایام رونق خود نیز توان بهره برداری از این پتانسیل را در شهرستان نداشتند.

شهر جهانی با شعار و شوآف جهانی نمیشود ، اهالی منطقه راضی هستند که مثل گذشته روال عادی بازار برگردد و نیازی به این همه طبل توخالی کوبیدن نباشد تا بتوانند از این صنعت گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

پس پیشنهاد میشود  برای مطالبه فرهنگی و شناخت اولیه جهانی و منطقه ای و استانی این صنعت ، اِلمان گلیم بافی با همکاری شهردار و شورای اسلامی محترم شهر عنبران در ورودی جایگذاری شود تا حداقل در عرصه زیبایی های بصری و تبلیغاتی شهر یک حرکت فعالانه ای انجام گرفته باشد.