تیتر روز
کد خبر : 1625
یکشنبه - 10 اسفند 1399 - 10:34
بهمن آذروش مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین :

آمادگی حضور ۱۷ سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی نمین

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ویلکیج به نقل از بازاربهمن  آذروش گفت : منطقه ویژه اقتصادی نمین در سال ۹۳ و توسط هیئت وزیران به شرکت بازرگانی شاهد واگذار شد تا زیرساخت‌های لازم در این منطقه فراهم آید.

وی تصریح کرد: با واگذاری زمین از سوی امور اراضی و منابع طبیعی استان تا سال ۹۹ واگذاری انجام و در آن مقطع تلاش کردیم تا در این منطقه فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری رونق بگیرد و تحرک جدی را در این محدوده شاهد باشیم.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین گفت: در گام نخست برای منطقه ویژه اقتصادی دو فاز عملیاتی تعریف کردیم که فاز اول شامل ۹۰۰ هکتار در دو سال گذشته عملیات فنس‌کشی و همچنین تدارک زیرساخت‌ها در آن انجام شده تا فرصت سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان فراهم آید.

آذروش افزود: در این فاز به طول ۱۷ کیلومتر عملیات فنس‌کشی و همچنین تعیین محدوده به انجام رسیده و ما موفق شدیم همه ۹۰۰ هکتار را محصور کنیم.

امیدواریم با همکاری شرکت‌های آب، برق و گاز تمامی نیازمندی‌های این حوزه برطرف شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در فاز پیشران که ۴۰۰ هکتار است، تدارک زیرساخت‌ها اعم از گازرسانی، برق‌رسانی،‌ آبرسانی و راهسازی آغاز شده و با قوت در حال انجام است.

آذروش اضافه کرد: در بحث گازرسانی زیرساخت لازم با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب به انجام رسیده که این میزان تا ۳۰ هزار متر مکعب نیز در قالب سیستم تی.پی.اس قابل ارتقا است.

وی در مورد برق‌رسانی و راه‌اندازی دو فیدر ۲۰ کیلوولت در این مطنقه بیان کرد: در بحث آبرسانی و تأمین آب صنعتی مجوز لازم برای بهره‌برداری پنج میلیون متر مکعب از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل گرفته شده و به طول ۱۷ کیلومتر کانال‌کشی نیاز است.

آذروش ادامه داد: برای تأمین آب شرب نیز تخصیص لازم به ظرفیت سه لیتر در ثانیه با هدف تأمین آب شرب سرمایه‌گذاران گرفته شده و امیدواریم با همکاری شرکت‌های آب، برق و گاز تمامی نیازمندی‌های این حوزه برطرف شود.

وی کل معابر فاز اول را ۴۵ کیلومتر و فاز پیشران را ۱۷ کیلومتر اجرای خیابان‌کشی و معابر اعلام کرد و گفت: با عقد قراردادی با بنیاد مسکن قرار شده این پروژه اجرایی شود که هشت کیلومتر آن شروع شده به طوریکه نیمی از این ظرفیت نیز در مرحله تکمیل لایه بیس است.

زیرساخت‌های گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی می‌شود
مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین به تدارک زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش گمرکی نیز اشاره کرد و افزود: مناطق ویژه به عنوان زیرساختی مناسب در توسعه صادرات محسوب می‌شود که بر همین اساس الزامات و مقدمات راه‌اندازی سیستم گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی نمین مهیا شده است.

آذروش در ادامه سخنان خود اظهار کرد: احداث ساختمان اداری و همچنین ساختمان آتش‌نشانی به متراژ ۵۳۵ متر و بهداری به متراژ ۸۰ متر مربع در مرحله اجرا و نازک‌کاری است و پروژه گیت ورودی نیز به مساحت ۶۸ متر مربع مراحل نهایی اجرا را سپری می‌کنند.

وی تصریح کرد: با حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار و معاونین، مدیران گمرک، جهاد کشاورزی و مخابرات ما در سالجاری موفق شدیم کد گمرکی و پروانه بهره‌برداری را برای منطقه ویژه اقتصادی نمین دریافت کنیم تا امکان سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در این بخش فراهم آید.

آذروش منطقه ویژه اقتصادی نمین را قطب اقتصادی و در حقیقت بهشت صادرکنندگان توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی نمین در شاهراه ریلی، جاده‌ای و نزدیکی به فرودگاه اردبیل و گمرک بهترین شرایط برای توسعه اقتصادی استان از هر جهت فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد: با طراحی مناسب قرار است خط ریلی اردبیل به منطقه مغان از منطقه ویژه اقتصادی نمین به عنوان بارانداز صادراتی عبور کند تا امکان حمل بار از طریق ریل به وجود آید.

کارخانه کریستال به عنوان بزرگترین کارخانه در خاورمیانه در مرحله احداث در منطقه ویژه اقتصادی است
آذروش نزدیکی این منطقه را به ظرفیت عظیم حمل بار دریایی یادآور شد و اضافه کرد: یکی از بزرگترین مناطق ویژه اقتصادی کشور منطقه ویژه اقتصادی نمین است که به دلیل همجواری با کشورهای سی.آی.ای و همچنین غرب اروپا امکان صادرات محصولات متنوع از طریق گمرک فعال و شبانه‌روزی استان اردبیل مهیاست.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ سرمایه‌گذار بزرگ و تولیدکننده از تولید صنایع خودرویی گرفته تا تولیدکنندگان برق و لوازم خانگی در منطقه ویژه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند که طرح‌های آنها در مرحله تأیید نهایی است.

آذروش ادامه داد: برای ۱۰ سرمایه‌گذار در صدد جانمایی زمین و واگذاری زیرساخت‌های لازم هستیم تا به سرعت زمینه اجرای این پروژه‌های اقتصادی و اشتغالزا فراهم آید.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین اظهار کرد: در حال حاضر کارخانه کریستال به عنوان بزرگترین کارخانه در خاورمیانه در مرحله احداث در این منطقه ویژه اقتصادی است که فاز اول آن تا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در فاز اول با افتتاح این کارخانه فرصت اشتغال برای ۶۰۰ نفر و در فازهای بعدی تا یک‌هزار و ۵۰۰ نفر فراهم می‌آید که امیدواریم هر چه سریعتر این پروژه آماده بهره‌برداری شود.

آذروش در پایان گفت:‌ ظرفیت اشتغال ۱۰ پروژه سرمایه‌گذاری جدید در منطقه ویژه اقتصادی نمین بیش از سه هزار نفر خواهد بود که قطعا نوید یک تحول جدی را در منطقه می‌دهد.