تیتر اصلی
کد خبر : 1737
یکشنبه - 17 اسفند 1399 - 15:32
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی گفت:

توزیع ۱۳۰ هزار اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نمین گفت:  با توجه به استقبال از ثبت نام  اهالی شهرستان نمین ۱۳۰هزار اصله نهال به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در این شهرستان توزیع می‌شود.

اصد صادقپور  در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری ویلکیج افزود: این اقدام برای جلوگیری از فرسایش خاک و ضرورت درختکاری انجام می شود و نهال های توزیعی از نوع  سپیدار، افرا و کاج خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نمین اظهارداشت: در روز درختکاری مردم با حضور در پارک‌ها یا عرصه‌های منابع طبیعی با کاشت درخت به استقبال سال نو می‌روند که این حرکت تجدید حیات دوباره است و مردم نیز نیاز دارند تا با تجدید افکار و فرهنگ استفاده درست و صحیح از منابع طبیعی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نمین هدف از توزیع نهال های رایگان را ترویج فرهنگ صیانت از منابع طبیعی دانست ، و خاطر نشان کرد: دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی به همراه شهروندان بخاطر شرایط ویژه کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی  برای دریافت نهال رایگان به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نمین مراجعه نکنند و طبق لیست ثبت نامی و تحویل مدارک با آنها در طول هفته منابع طبیه=عی تماس گرفته خواهد شد تا در مقابل اداره ازدحام نشود.

صادقپور در ادامه به اهمیت درخت و درختکاری اشاره کرد و افزود:در سال جاری  و در راستای حفظ جنگل ها ۴۵ هکتار در بخش ویلکیج و فندقلو با هزینه بالغ بر ۹۰ میلیون تومان درختکاری شده است.

صادقپور  ادامه داد: در راستای سیاست های حفاظت از جنگل ها و مراتع  شهرستان که وظیفه ذاتی اداره منابع طبیعی است یک سری پروژه ها در حال اجراست از جمله پروژه های آبخیزداری و پروژه های بیولوژیکی آبخیزداری که هر کدام به لحاظ جلوگیری از سیل و افزایش سطح آب های زیر زمینی اهمیت ویژه ای دارد.

وی گفت : برای جلوگیری از فرسایش و رسوب خاک در داخل این پروژه ها در بالادست مسیر طرح پوشش گیاهی یا همان کپه کاری را انجام میدهیم و تا کنون در سه حوزه روستای نیارق ، عنبران و روستای اورنج به صورت بیولوژیکی در حال اجراست.

صادقپور ادامه داد : در یکسال گذشته و در همین راستا پروژه های بذر پاشی ، کپه کاری ، و تبدیل مزارع دیم به مساحت ۲۲۰ هکتار با ارزش ریالی ۱میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که از اعتبار آن از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی با اشاره به هزینه۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در حوزه آبخیزداری تصریح کرد: در حوزه آبخیزداری در حوزه های عنبران ، روستای حور و روستای اورنج پروژه ها  ۵۰ درصد رشد فیزیکی داشته اند و در روستای دگرماندرق به بهره برداری رسیده است و در روستای لورون در صورت محیای شرایط آب و هوایی شروع به کار خواهد کرد و تا کنون از محل صندوق توسعه ملی ۲۵ میلیارد ریال  و در مجموع ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نمین از کشف ۳ تن ذغال قاچاق در یکسال گذشته خبر داد و افزود : در سال جاری در راستای مبارزه با قاچاق ۳ تن ذغال کشف و ضبط شده است و ۶۱۱ اصله چوب و الوار  و همچنین ۲۹۱ اصله چوبدستی از قاچاقچیان ضبط شده است.

صادقپور ادامه داد : در حوزه ثبت مالکیت اسناد به نام دولت جمهوری اسلامی ایران تقریبا ۱۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی را ثبت سند ملی کرده ایم و ۳۰هکتار از منابع طبیعی رفع تصرف شده اند
صادقپور نقش اصحاب رسانه در تبلیغ و ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی مهم خواند، و گفت: با فرهنگ سازی در این رابطه شاهد صیانت هرچه بیشتر از منابع طبیعی خواهیم بود.وی ادامه اداد : مساحت اراضی ملی شهرستان نمین  ۳۵ هزار هزار هکتار است  که ۲۵ هزار هکتار آن را مراتع و تقریبا ۱۰ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل داده است.

انتهای پیام/