تیتر روز » یادداشت ها
کد خبر : 1787
پنجشنبه - 21 اسفند 1399 - 23:01
در بازار داغ افتتاح کارخانجات

مطالبات مردم شهرستان نمین بر زمین مانده است

نمین از دیرباز منطقه محروم به حساب می آمد و در حداقل ترین استفاده از این عنوان برای ثبت نام کنکور بود که منطه ۳ و محروم تیک میخورد ، با توجه به عنایات مدیران انقلابی و پا در رکاب رهبر معظم انقلاب و گشایش در بعضی امور الان شهرستان نمین با سالهای گذشته خود بسیار فرق کرده است و رشد چشمگیری داشته و از نعمت جاده و برق و گاز و تلفن حتی اینترنت بهره مند شده است و دیگر نمیتوان گفت منطقه محروم است.

در یکسال گذشته در شهرستان نمین بارها و بارها شاهد تغییر و تحول در حوزه صنعت و گردشگری بوده ایم و روزهای گذشته شاهد افتتاح چندین کارخانه و واحد تولیدی در منطقه بوده ایم و به زودی شاهد افتتاح بزرگترین مجموعه گردشگری با مساحت ۱۵۰۰ هکتار در منطقه فندقلو و ویلکیج (روستای سوها و نیارق ) خواهیم بود.

اینکه شهرستانی با موقعیت جغرافیایی و پتانسیل گردشگری و صنعتی در نزدیکی مرکز استان قرار دارد و هر روز شاهد رشد کارخانجات و واحد های تولید هستیم جای خرسندی است که میتواند موقعیت اشتغال و توسعه شهرستان را بالا ببرد ولی آیا مطالبات مردم  ایجاد کارخانجاتی هستند که کمترین درصد مشارکت در آن از منطقه نمین میباشد؟ آیا آلایندگی های زیست محیطی در آینده برای این طرح ها پیش بینی شده است ؟ آیا مثل سایر کارخانجات شهرک صنعتی ۲ اردبیل  ( که بنام نمین زده شده است و هیچ سودی برای منطقه نداشته است) بعد از دریافت وام های کلان و عدم حمایت دوباره به ورطه تعطیلی کشیده خواهند شد؟

سوال مهم تر از مسئولین شهرستانی من جمله فرماندار و رییس اداراه صمت شهرستان اینکه با وجود همه تلاش ها و دوندگی ها ریا، منطقه ویژه اقتصادی نمین  با ۲ هزار هکتار که ۴۰۰ هکتار آن قابل استفاده است به بهره برداری رسیده است و تاکید رئیس کل دادگستری استان اردبیل  در سفر چند روز پیش وزیر صمت به استان مبنی بر اینکه برای سرمایه گزاران در منطقه ویژه اقتصادی نمین هیچ مشکلی وجود ندارد ، چرا در هر نقطه از شهرستان یک کارخانه افتتاح میشود که هیچ بار منطقی برای توسعه آن روستا و یا منطقه ندارد که هیچ بعدها دچار مشکلات عدیده ای نیز خواهند شد.

در حالی که میتوان با تجمیع تمامی این کارخانجات در یک نقطه ویژه اقتصادی که آماده سازی شده است و تمامی امکانات من جمله آب و برق و گاز و تلفن و جاده دسترسی محیاست در توسعه منطقه ویژه اقتصادی نقش بسزایی داشت و چه بسا آمار اشتغال  و ایجاد هم افزایی با مسئولان در جهت غنی کردن منطقه ویژه اقتصادی کوشید.

متاسفانه اکثر مدیران برای پر کردن بیلان کاری خود دست به هر تلاشی میبرند تا نشان دهند که چندین کارخانه و چندین واحد تولیدی راه اندازی کرده اند در حالی که سهم اشتغال نمین با توجه به داشته های فعلی(کارخانه ها و تولیدی های فعال در منطقه نمین ) ۹ در صد میباشد و سهم معادن در جهت اشتغالزایی ۲ درصد  و سهم توسعه گردشگری ۳ درصد که این نشان میدهد با افزایش افتتاح کارخانجات و فضای ویژه گردشگری در شهرستان نمین در قسمت کارگری از شهرستان نمین استفاده خواهد شد و تمامی تحصیلکرده ها و نخبگان نمین ، به لحاظ سفارشی عمل کردن مدیران کارخانجات و واحد های تولیدی سهمی ار این پروژه ها ندارد.

در حالی که مطالبه اصلی مردم فاضلاب شهرستان میباشد و یکی از دغدغه های جدی نماینده ولی فقیه در شهرستان نمین میباشد هر روز طبق برآوردهای مدیران فعلا مقداری از اعتبارات تخصیص یافته ولی کار به جایی نرسیده است  و مردم منتظرند.

دیگر مطالبه اصلی مردم مشکل کم آبی منطقه است و سال های آتی نیز با توجه  به تغییرات جوی در منطقه و کمبود نزولات آسمانی بیشتر این مشکل نمود پیدا خواهد کرد و مسئولان بارها در دیدارها و بازدیدها  خرداد ۱۴۰۰ را پایان کم آبی شهرستان نمین و عنبران اعلام کرده اند و این در حالی است که بیشتر آب دریافتی از منطقه ویلکیج سهم کارخانجات در این مسیر خواهد شد و بازهم منطقه از کمبود آب رنج خواهند برد.

مطالبه فرهنگی شهرستان نمین با توجه به اینکه از شروع پروژه نزدیک به یک دهه میگذرد و انگار فضای فرهنگی شهرستان فقط در جلسات خلاصه میشود و خروجی در مصوبات جلسه پایان می یابد، هنوز به سرانجام نرسیده است و برای جلسات مهم شهرستان باید در سوله های سرد ورزشی روی صندلی های پلاستکی یخ بزنیم.

چرا باید مجموعه ای با آن پتانسیل که میتواند در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و آموزشی مشوق جوانان و فرهنگیان هنرمندان شود بلاتکلیف بماند و اعتبار ویژه ای برای آن دریافت نشود، نکند فرهنگ دیگر برای نمین مهم نیست!

در شریان اصلی مسیر  پر جمعیت ترین روستاهای شهرستان نمین و ویلکیج روزانه بیش از ۱۰۰ تریلی چوب حمل و نقل میشود و به همت و تلاش سرمایه گزاران در منطقه پتروشیمی نیز به زودی افتتاح خواهد شد ولی حجم ترانزیت در یک جاده عمومی و نزدیک به پل غیر همسطح و با پارک کردن بیش از ۲۰۰ خودرو شخصی در شانه خاکی این مسیر مشکلات عدیده ای را برای مردم منطقه بوجود آورده و عملا تمانی آسفالت این مسیر از بین رفته است.

در هیچ نقطه از مملکت که پروژه به این عظمتی را احداث میکنند مطمینا بدون علایم هشدار دهنده در مسیر و علایم ایمنی جاده کار نمیکنند ولی اینجا تعریفی برای این مساله مهم و حیاتی وجود ندارد.

متولیان امر جناب آقای فرماندار، اداره راه و شهرسازی ، اداره راهداری و حمل و نقل پایانه های شهرستان نمین در صورت صلاحدید به فکر این مشکل اصلی و آخری در متن یادداشت عنایت بفرمایید.

انتهای پیام/

ناصربرزگر