تیتر اصلی
کد خبر : 1972
پنجشنبه - 12 فروردین 1400 - 12:27
شهرستان نمین رتبه دوم صنعت مرغ در استان اردبیل:

بحران مرغ در شهرستانی که رتبه دوم صنعت مرغ در استان است

بر اساس اطلاعات دریافتی، هر روز در شهرستان نمین به طور میانگین از ۵ تن تا   ۸ و نیم تن مرغ دولتی عرضه میشود ولی باز هم مردم در صف های طولانی میمانند

مشاهدات  از مراکز توزیع مرغ نشان می‌دهد که هر روز عده زیادی برای دریافت مرغ دولتی به این مراکز مراجعه می‌کنند و صف‌های طویل کرونایی تشکیل می‌شود و بجز ادارات که بدون نوبت مرغ دریافت میکنند مابقی مردم باید با دوگانگی رعایت پروتکل های بهداشتی و مرگ در جدال باشند.

از یک طرف مرکز بهداشت شهرستان نمین با ترس و وحشت از جان مردم و رعایت پروتکل ها رنگ به رنگ میشود و از یک طرف مردم برای گذران زندگی و قیمت بالای گوشت قرمز، به مرغ کیلیویی ۲۰ هزارتومان روی آورده اند و برای اینکه از بازار آزاد کیلیویی ۳۵ هزارتومان نخرند مجبورند از صبح چشم انتظار و در صف مرغ باشند که البته اگر روزی اش امروز باشد شاید هم فردا نوبتش رسید و دوباره صف و دوباره کرونا…

شاید باورش برای ما که شهرستان نمین در جایگاه دوم تولید مرغ در استان اردبیل میباشد کمی سخت باشد ولی مسئولان مربوطه با افتخار از پخش روزانه تناژ مرغ در شهرستان با  صف های طولانی خبر میدهند و در کانال های تلگرامی با آب و تاب پخش میشود.

قیمت گوشت مرغ از هفته‌های پایانی سال روند افزایشی بیشتری پیدا کرد و تا به قیمت کیلویی بیش از۳۰هزار تومان هم رسید. در این میان مسئولان جهاد کشاورزی و اداره صمت شهرستان اعلام کردند که گوشت مرغ تنظیم بازاری با قیمت کیلویی ۲۰ هراز چهارصد تومان موجود است و فروشندگان مرغ و مردم می‌توانند همه از آن استفاده کنند.

در حالی که مسئولان جهاد و صنعت و معدن شهرستان نمین معتقدند که گوشت مرغ تنظیم بازاری به قیمت مصوب به وفور در بازار یافت می‌شود، وضعیت بازار گویای چیز دیگری است و نشان می‌دهد که مرغ تنظیم بازاری تا این حد فراوانی ندارد و مردم مجبورند این محصول پروتئینی را با قیمت آزاد با قیمت های بالاتری خریداری کنند.

این در حالی است که در سال ۹۸ مدیر وقت جهاد کشاورزی شهرستان نمین  و فرماندار وقت اعلام داشته بود شهرستان نمین رتبه دوم را با داشتن ۹۶ مزرعه طیور از مرغداری گوشتی و مادر،تخم گذار و جوجه کشی با اشتغال ۴۵۰ نفر در صنعت طیور در استان دارد.

سالانه از ۷۲ مرغداری گوشتی شهرستان نمین ۹ هزار و پانصد تن مرغ تولید و آماده طبخ میشد حال جای سوال اینجاست آیا این پسرفت در صنعت مرغ در شهرستان نمین و هجوم مردم شهرستان نمین به صف های کرونایی برای دریافت مرغ  حاصل عملکرد ضعیف مدیران جهادی و اداره صمت فعلی است یا این کمبود بر میگردد به آماری که شاید درست نبوده است؟

با توجه به میانگین سرانه مصرف گوشت مرغ  کشوری در سال ۱۳۹۹ که به میزان ۳۰ کیلوگرم میباشد، لذا مصرف داخلی شهرستان نمین حدود ۲ هزار تن در سال میباشد و این بیانگر آن است که تولید شهرستان نمین مازاد بر استفاده داخلی است و میتوان به شهرهای دیگر نیز صادر نمود ولی در حال حاضر مردم برای گرفتن یک مرغ سهمیه ای در صف های کرونایی جان میدهند.

با احتساب ۲هزار تن سرانه سالانه مصرف مرغ در شهرستان نمین روزانه با توزیع ۵ و نیم تن در شهرستان نمین تمامی مردم شهرستان نمین میتوانند از گوشت مرغ استفاده کنند،بنابراین عدم مدیریت و ساماندهی مناسب بازار در ایام پیک مصرف مردم و افزایش قیمت نهاده های دامی و قیمت مرغ بازار به سمت بحران مرغ روی آورده و ملت را در صف های طولانی در انتظار گذاشته است.

انتهای پیام/