اخبار شهرستان نمین
کد خبر : 2102
شنبه - 4 اردیبهشت 1400 - 22:57
بازخورد به گزارش های مردمی:

تاراج جنگل کیلویی ۲ هزارتومان

از چند سال گذشته موضوع قطع درختان و قاچاق آن و یا قاچاق ذغال در شهرستان نمین مطرح است.

درحال حاضر قطع درختان در جنگل های گیلان موسوم به مرز جنگل های شهرستان نمین افزایش چشمگیری پیدا کرده است و افراد سودجو بدون توجه به کمبود فضای سبز و نقش بی‌بدیل درختان در زندگی منطقه، اقدام به قطع غیرقانونی درختان و قاچاق چوب می‌کنند.

کانون عمده قاچاق چوب در قسمت‌های جنگلی که درگستره جنگل های سوها و نیارق مشرف به جنگل های استان گیلان میباشد شروع شده تا قسمت تحت محافظت شده جنگل فندقلو که تا انتهای جنگل های روستای ننه کران ادامه دارد وجود داشته و قاچاقچیان میتوانند به راحتی در آن قسمت ها به روش های مختلف چوب را قاچاق یا تبدیل به ذغال کنند.

با توجه به تصاویر و فیلم های منتشر شده مبنی بر قطع درختان و کوره های ذغال در فضای مجازی صادقپور رییس اداره منابع طبیعی شهرستان نمین اظهار داشته اند که این ضر و زیان به جنگل و قاچاق چوب و ذغال در مناطق جنگلی گیلان میباشد ولی قاچاقچیان در نوار مرزی حفاظت شده استان اردبیل و شهرستان نمین مبادرت به فروش و قاچاق میکنند و در جنگل ها و اراضی تحت حفاظت شهرستان نمین با متخلفان برخورد جدی میشود.

با وجود این که اخیراً قانونی در کمیسیون تخصصی و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که حمل و قطع درختان جنگلی به منزله جنس قاچاق محسوب می‌شود به تصویب رسیده، اما متاسفانه باز هم مسئله قاچاق وجود دارد.

دغدغه‌های اقتصادی ناشی از کرونا سبب شده تا غارت و تاراج به درختان جنگلی و غیرجنگلی با هدف کسب درآمد ناشی از فروش چوب یا زغال در منطقه افزایش یابد و دو دلیل مهم برای فروش چوب وجود دارد، اول وجود کارخانه های موسوم به تولیدات چوبی در استان اردبیل است و بدون هیچ ملاحظه و قانونی این چوب ها از قاچاقچیان کیلویی ۲ هزارتومان میخرد و دومین مورد به دلیل بالارفتن قیمت چوب و همچنین مشکلات معیشتی مردم، و این امر وظیفه مأموران منابع طبیعی را سخت‌تر کرده است.

وجود هر کارخانه و تولیدی در استان باعث شکوفایی و توسعه منابع شغلی منطقه میباشد و باعث خرسندی است که در حال توسعه صنعتی و رشد اقتصادی هستیم ولی بودن کارخانجاتی که بدون هیچ ترس و ملاحظه ای اقدامات غیرقانونی را انجام میدهند و معشیت و محیط زیست شهروندان را به خطر می اندازند هیچ بار اقتصادی برای منطقه ندارد.

اکثر کارخانجات و کارگاه های تولیدی در استان اردبیل که باعث چنین مواردی میشوند آن مواردی هستند که بیرون از دایره شهرک های صنعتی فعالیت میکنند و به هیچ قانونی پایبند نیستند.

بجز اقدام غیر قانونی که خریداران از این افراد انجام میدهند و باید مراجع قضایی وارد این موضوع شوند که این چوب ها از کجا و چگونه و توسط چه کسانی خریداری میشوند، لازم است نیروهای حفاظتی و یگان صیانت از جنگل‌ها تقویت شود، اعتبارات مناسب تزریق و استفاده از فناوری‌های نوین جهت جلوگیری از دست اندازی به عرصه‌های جنگلی در کاهش هجمه به جنگل‌های منطقه در سریعترین زمان انجام گیرد.

وجود دو شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی  در حوزه جنگل های این منطقه و تشریح و تکرار چندین باره رییس قوه قضاییه استان اردبیل مبنی بر اینکه کارخانجات دارای زمین ها و امکانات تاسیساتی آماده در شهرک های صنعتی هستند ونیازی به رشد قارچ گونه کارخانجات در همه جای اراضی ملی نیست، ولی بازهم کارخانجات در حال گسترش در مزارع زراعی و نزدیکی شهرو روستاها میباشند.

در آینده نزدیک همین کارخانه ها آلایندگی محیط شهری ، تخریب جاده روستاها، ایجاد مشکلات زیست محیطی و تخریب اراضی و جنگل ها را باعث خواهد شد.

در سالیان گذشته به این امر توجه بیشتری شده است و سازمان و حراست جنگل‌ها و مراتع کشور، نیروی انتظامی و قوه قضائیه به آن وارد شده و در حد امکان و توان با این کار مقابله و مبارزه می‌کنند.

شهرستان نمین به دلیل برخورداری از هزاران هکتار از عرصه‌های جنگلی نیازمند حمایت جدی تر مدیران و همراهی مردم برای حفظ این رویشگاه‌های ارزشمند است.