تیتر روز » یادداشت ها
کد خبر : 2790
شنبه - 10 مهر 1400 - 18:21
نگاهی اجمالی به اقتصاد نمین:

منطقه ویژه اقتصادی نمین برگ برنده توسعه اقتصادی استان اردبیل

معاون اقتصادی استاندار اردبیل در گفت‌وگو با همشهری از تأمین زیرساخت‌های لازم برای تبدیل منطقه‌ویژه‌اقتصادی نمین به «اکوپارک» نمونه صنعتی خبر می‌دهد

منطقه ویژه اقتصادی نمین

 توسعه اقتصادی استان اردبیل در نبود واحدهای تولیدی و صنایع بزرگ، نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که بتواند زمینه مناسب برای رونق سرمایه‌گذاری و تجارت را دراین استان فراهم کند تا از این مسیر، سرانه درآمدی مردم استان که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است، افزایش یابد و اردبیل با شتاب بیشتری درمسیر شکوفایی اقتصادی گام بردارد؛ چشم‌اندازی که ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین، به‌عنوان یکی از ابزار تحقق آن مطرح شد، اما هنوز به سرانجام نرسیده‌است. ایده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان نمین برای نخستین‌بار در سال ۱۳۸۱ و در رسانه‌ها و ازسوی فعالان و کارشناسان اقتصادی استان مطرح و به‌تدریج به عنوان یکی از مطالبه‌های مردم منطقه تبدیل شد. این ایده سرانجام در سال ۱۳۸۵ در فهرست مصوبات سفر استانی دولت وقت قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با این حال این طرح درآن مقطع در حد یک مصوبه و بر روی کاغذ باقی ماند سرانجام روشنی نیافت و حتی مطالعات مورد نیاز برای اجرایی شدن آن هم به‌جایی نرسید و مهم‌تر از همه، متولی و سرمایه‌گذاری برای پیگیری و پیشبرد امور اجرایی این طرح مشخص نشد.

همه اینها درحالی بود که با توجه به پیگیری مردم استان درباره سرنوشت این طرح، سرانجام در سال ۱۳۹۳ و جریان سفر استانی دولت یازدهم، رئیس‌جمهوری وقت قول داد این طرح را به سرانجام برساند. در همان مقطع مذاکرات «مجید خدابخش» استاندار وقت اردبیل برای تعیین سرمایه‌گذار این پروژه آغاز و چند ماه بعد اعلام شد شرکت سرمایه‌گذاری شاهد، به‌عنوان سرمایه‌گذار این طرح تعیین شده‌است.

راه‌اندازی نخستین واحد تولیدی

دراین میان در گیر و دار تصویب منطقه آزاد تجاری استان در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد الحاق این منطقه به منطقه آزاد تجاری اردبیل مطرح شد که نتوانست رأی مثبت نمایندگان استان را جلب کند، چراکه برخی از نمایندگان اردبیل ازجمله «صدیف بدری» نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌شورای اسلامی، معتقد بودند که منطقه ویژه اقتصادی نمین مختص بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران این بخش است و دولت درآن سرمایه‌گذاری یا اعتباری صرف نمی‌کند. کارشناسان اقتصادی استان بر این باورند که با تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در شمال استان اردبیل، اجرایی شدن و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی نمین در مرکز استان می‌تواند ۲ اهرم اقتصادی موثر برای حرکت پرشتاب اردبیل به سوی توسعه اقتصادی باشد و دراین راستا، اجرای طرح‌های زیربنایی دراین بخش‌ها می‌تواند ظرفیت‌های موجود در استان را درمسیر دستیابی به اهداف توسعه‌ای به‌کار گیرد. برهمین اساس هم بود که در دهه‌مبارک فجر سال ۱۳۹۶، ساخت یکی از نخستین واحدهای تولیدی دراین منطقه کلنگ‌زنی شد تا کارخانه تولید ظروف بلور و کریستال با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ میلیاردتومانی بخش‌خصوصی، درفاز نخست برای ۸۰۰ نفر و با تکمیل فازهای بعدی، تا ۴ هزار فرصت‌شغلی جدید در استان اردبیل ایجاد کند؛ طرحی که تاکنون به سرانجام نرسیده‌است، اما مسئولان استان وعده می‌دهند به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

پیگیری برای تأمین زیرساخت‌ها

معاون هماهنگی امور اقنصادی استانداری اردبیل با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی نمین یک طرح ملی است و اجرای آن زمان‌بر خواهد بود، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: راه‌اندازی این منطقه در رونق اقتصادی استان نقش و تأثیر مهمی خواهد داشت و در سال ۱۴۰۴ و مطابق سند چشم‌انداز توسعه کشور، با ارائه خدمات پیشرو، متمایز و مبتنی بر توسعه پایدار و «اقتصاد سبز»، به‌عنوان «اکو پارک» نمونه صنعتی در کشور خواهد درخشید.

«ارژنگ عزیزی» می‌افزاید: براساس این طرح، ۵۵ درصد از کل اراضی منطقه ویژه اقتصادی نمین دارای کاربری صنعتی و ۴۵ درصد آن نیز کاربری خدماتی خواهد داشت.

وی همچنین از انجام پیگیری‌های لازم در زمینه تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی و همچنین تقویت واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی نمین خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: برای رفع مشکلات زیرساختی واحدهای تولیدی استان برنامه‌ریزی شده و شبکه زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی نمین با تلاش و پیگیری دستگاه‌های مرتبط تکمیل شده‌است که ساخت راه دسترسی، تأمین برق و گاز پایدار و همچنین تأمین زیرساخت‌های اینترنتی و خط فیبرنوری ازجمله آنهاست و با انجام این اقدام‌ها، شاهد جذب سرمایه‌گذاران به این منطقه هستیم.

عزیزی با بیان اینکه به‌زودی نخستین کارخانه این منطقه به‌ بهره‌برداری می‌رسد، اضافه می‌کند: درمجموع بیش‌از ۵۰ میلیارد تومان دراین حوزه سرمایه‌گذاری انجام شده که با برآورد امروز، سرمایه‌گذاری زیرساختی محقق شده دراین منطقه ویژه اقتصادی، بیش‌از ۱۰۰ میلیارد تومان است.

 وی می‌گوید: در فاز نخست طرح، ۱۰۰ هکتار از این منطقه برای واگذاری به سرمایه‌گذاران مهیا شد و فرمانداری نمین باید پیگیر مصوبات جلسه‌های مختلف تشکیل شده برای انجام امور مربوط به این منطقه باشد و مشکلات محلی احتمالی را رفع کند.

عزیزی اظهار می‌کند: برای رفع موانع موجود بر سر راه اجرای این طرح مهم اقتصادی، از حداکثر اختیارهای استان استفاده می‌شود و اگر نیاز به پیگیری و مصوبه کشوری باشد، نمایندگان استان در مجلس‌شورای‌اسلامی و همچنین استانداری اردبیل اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی همچنین عنوان می‌کند: دولت سیزدهم همه تلاش خود را به‌کار گرفته است تا زیرساخت‌های لازم در منطقه ویژه اقتصادی نمین فراهم شود و سرمایه‌گذاران بخش‌های صنعتی و تولیدی بتوانند به‌راحتی نسبت به خرید زمین و ساخت واحدهای مورد نظر درآن اقدام کنند و درمسیر تولید و ایجاد اشتغال پایدار گام بردارند.

عزیزی با تأکید بر نقش محوری منطقه ویژه اقتصادی نمین در شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی استان، تصریح می‌کند: برای رونق بخشیدن به اشتغال‌زایی در استان، راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی نمین باید بیش‌از پیش سرعت بگیرد که نیازمند همکاری و مشارکت همه‌ دست‌اندرکاران است.

 معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار اردبیل اضافه می‌کند: همه دستگاه‌های اجرایی مربوط در استان موظف هستند نسبت به تسریع صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری دراین منطقه اقدام کنند.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در نمین

اینها درحالی‌است که فرماندار شهرستان نمین هم از فراهم شدن امکانات زیرساختی براساس «ماده ۲۳» قانون برنامه ششم توسعه در منطقه ویژه اقتصادی نمین خبر می‌دهد و می‌گوید: با راه‌اندازی این منطقه، بیش‌از ۷۰ درصد از مردم استان از آن نفع خواهند برد و برای استفاده از این قابلیت، باید همه مسئولان و نمایندگان استان در مجلس‌شورای‌اسلامی، بیش‌از گذشته تلاش کنند. «عاطف ناصری» با اشاره به ضرورت معرفی مزیت‌های ویژه این منطقه به سرمایه‌گذاران ادامه می‌دهد: نزدیک بودن به فرودگاه اردبیل، قرار گرفتن در مسیر بزرگراه، نزدیکی به مرکز استان، قرار گرفتن در جوار گمرک و دسترسی مناسب به سایر استان‌های شمالی و همچنین داشتن امکانات خدماتی مطلوب، ازجمله ویژگی‌هایی این منطقه است. وی همچنین اضافه کرد: راه‌اندازی فاز نخست کارخانه تولید کریستال و شیشه درمنطقه ویژه اقتصادی نمین، با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۲۵۰ نفر، مراحل نهایی را سپری می‌کند و به‌زودی شاهد افتتاح این کارخانه خواهیم بود.

پوپک قاسمی: همشهری