یادداشت ها
کد خبر : 2801
یکشنبه - 11 مهر 1400 - 11:56
دعوا سر مطالبه گری است یا ادعای من بهترم

فضای مسموم

شهرستان نمین به خودی خود دارای حواشی زیادی است، از نبود نماینده مستقل گرفته که حق شهروندان با نیم نگاه نمایندگان اردبیل به آن اداره میشود و سالهاست در بن بست رشد و شکوفایی معلق مانده گرفته تا عدم مدیریت صحیح در تخصیص اعتبارات و توسعه شهرستان.

از کمبود امکانات فرهنگی و هنری و اقتصادی در سه شهر عنبران و نمین و آبی بیگلو و آمار بیکاری بی حد و حصر گرفته تا بی ثباتی آمار بیکاری و فقر.

از توسعه کارخانجات و خشکسالی بی سابقه و تامین خدمات کشاورزی برای کشاورزان گرفته تا عدم پاسخگویی و شفاف سازی و ارایه آمارهای متناقض.

در حوزه آموزش و پرورش چندین بار خواسته تا اقدامات لازم در مورد کمبود فضاهای آموزشی و فرهنگی در شهرهای آبی بیگلو و عنبران در دستور کار گیرد که تا کنون جز تعریف و تمجید از مدیران چیزی نصیب شهروندان نشده است.

در حوزه خدمات بهدشتی و درمانی تا کنون بعد از گذشت سالها از زمین زده شدن کلنگ درمانگاه تامین اجتماعی خبری نشده و کسی پیگیر نیست و بیمارستان امام خمینی نیز در حداقل ترین امکانات خود بیماران را راهی مرکز استان میکند.

در حوزه راه و شهرسازی جمعه های خونین امدادگران نمینی را به گریه انداخته که افتتاح تونل دوم در پایان دولت باید به سرانجام میرسید و هنوز در میانه راه هستیم و ۵ ماه است حقوق کارگران تونل پرداخت نمیشود.

در حوزه فرهنگ عمومی و فضاهای فرهنگی ساختمان نیمه کاره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که به حال خود رها شده و در جدیدترین اخبار واصله مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون اوراق جهت تسویه قبلی و ادامه کار فقط مصوب شده و هنوز ابلاغ نشده است.

شهر ملی گلیم و زیرساخت های ضعیف و مدیریت ضعیف که دستخوش تغییرات زیادی در شهر عنبران شده و شانه خالی کردن اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری و جای خالی اشیای موزه صارم السلطنه که هنوز به به قوت خود باقیست.

مشکلات عدیده بخش ویلکیج که از بیکاری و کمبود امکانات و جاده مناسب گرفته تا شهرستان شدن این منطقه به لحاظ پتانسیل گردشگری و انتخاب شهرستان گردشکری.

در این میان فضای شهری نمین اما با وجود شهردار فعلی توانسته بود کمی از عدم توسعه مخصوصا شهر نمین را در بین شهروندان التیام ببخشد ولی با شروع حاشیه های جدید و عدم مشاوره صحیح شهردار، متاسفانه افرادی در مقام پاسخگویی به اظهارات شهروندان و افکار عمومی ظاهر شدند که نتوانستند آنچنان که باید فضا را مدیریت و حفظ کنند.

نه اینکه شهردار نمین به نحو احسن توانسته در تمامی حوزه های عمرانی و فرهنگی خود موفق عمل کرده باشد ولی حداقل از لحاظ زیبا منظری و خدمات شهری  توانسته بود بعد از سال ها آب باریکه ای را برای آشتی شهروندان با شهر خود ایجاد کند.چرا که این مهم در شهرهای آبی بیگلو و عنبران  بخاطر کمبود درآمد پایدار و مدیریت صحیح به حالت سکون و از بین رفتن بافت شهری را باعث شده است.

این روزها در فضای مجازی و حقیقی هجمه های زیادی را به سمت شهردار و اعضای شورای ششم شاهد هستیم و هر کسی با هر عنوان و مقامی در مقام پاسخویی یا افترا و یا توضیح  و توهین میباشد.

همه اینها برمیگردد به عدم کنترل و مدیریت برخی از کارکنان شهرداری و پاسخگویی این افراد در فضای مجازی که جسورانه و بی هیچ ابایی در مقام پاسخگویی بر می آیند و شهروندان نیز با داشته های حداقلی خود از روند فعالیت شهرداری و شورای ششم میتوانند اعاده کنند که شهردار و پروژه های انجام شده و در دست اجرا و یا توزیع ناعادلانه خدمات شهری در مناطق نمین مناسب نبوده است.

شهردار چه خوب عمل کرده باشد چه بد، بیلان کاری خود نشانگر همه چیز هست و همگان برآن واقفند ولی اینکه این عملکرد را چماق کرده بر سر شهروندان بکوبیم نیز جایز نیست، چرا که وظیفه شهردار و کارکنان آن جز خدمت رسانی به شهروندان و ایجاد بستر مناسب برای آرامش شهروندان نیست.

ناگفته نماند مردم ولی نعمتان مسئولان شهری هستند و انتظارات بالطبع با افزایش چشمگیر توسعه شهری بیشتر از گذشته خواهد بود و انتظار میرود منتخبان مردم نیز در شورای شهر با همراهی آنها در توسعه شهر یاریگر هم باشند.

اعضای محترم شورا باید توجه داشته باشند که برای توضیح هر مساله ای در مورد عملکرد حقیقی و حقوقی شهردار موظف به پاسخگویی هستند چرا که وی با رای همین مردم به شما انتخاب شده است و موظف هستید گزارش عملکرد و مصوبات را نه در لفافه بلکه به صورت آشکارا و رسانه ای اعلام کنید.

بیشتر این حواشی در مورد ارایه خدمات نامتوازن شهری پیش آمده است و مردم نیز آنقدر صبور نیستند که بتوانند به وعده وعیدهای مسئولانی که شاید هر از گاهی کوتاهی خود را با ایجاد اختلاف در فضای مجازی و حقیقی به تماشا بنشینند و اختلاف افکنی را سرلوحه کار خود قرار دهند و کاری انجام ندهند.

در این میان فضای حقیقی یک نوع برداشت از عملکرد شهردار و شورای پنجم و ششم را دارند و در فضای مجازی شاید واکاوانه و از بعدهای دیگری به این مساله پرداخت میکنند.

در هر دوحالت باید متخصصان و کسانی که از  مدیریت شهری و شاخص های شهرنشینی و  آینده نگری سررشته دارند اظهار نظر کنند نه اینکه در یک فضای کاملا مسموم و عقده ای به سر و کله هم زده و باعث رشد شهرستان نمین شوند.

متاسفانه با افزایش فعالیت مجازی هنوز آنچنان که باید سواد رسانه ای و احترام متقابل در این فضا را یاد نگرفته ایم و ادعایمان گوش آسمان را کر میکند ،ولی افراد پر ادعای پشت این سناریو ها که برای اختلاف افکنی پا به عرصه فضای مجازی میگذارند در فضای حقیقی خود هیچ عملکرد مثبت و رزومه شاخصی برای  همان موارد نقد شده ندارند.

عملکرد هر مدیر و مسئولی با زبان انتقاد و توجیه و ارایه سند قابل مطالبه گری است چرا که همین موارد در فضای مجازی شهرستان نمین بارها اتفاق افتاده است و میتوان در عصر جدید به آن به عنوان یک ابزار کنترلی نگاه کرد ولی به شرط آنکه این فعالیت ها بر اساس چارچوب و احترام متقابل و به دور از توهین و افترا و تهمت باشد.

یادداشت : ناصربرزگر