اخبار شهرستان نمین » تیتر اصلی » عنبران » یادداشت ها
کد خبر : 3319
یکشنبه - 19 دی 1400 - 23:53
به بهانه اولین سالگرد ملی شدن شهر گلیم(عنبران)

شهر ملی شعار

بیش از ۴ هزار نفر صنعتگر و هنرمند در حوزه گلیم بافی در عنبران فعال هستند که سالانه ۹۰ هزار تا ۱۲۰ هزار مترمربع گلیم در این شهر تولید می‌شود، گلیم‌های بافته شده که دارای نشان بین المللی کیفیت از یونسکو است، نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال به کشور‌های اروپایی و آسیایی صادرات  می‌شود.

۳۰ درصد از گلیم‌های تولید شده در شهر عنبران صادر می‌شود و ۷۰ درصد تولیدات در بازار‌های داخلی عرضه می‌شود.

مگر میشود در چنین شهری آمار بیکاری بالا،آمار کارگری بالا،آمار معیشت ضعیف رتبه اول در شهرستان و غیره و غیره و کلی مسائل و مشکلات که نگفتن بهتر از گفتن است…

چگونه است که برای شهر ملی گلیم بعنوان نگین گردشگری استان با این همه پتانسیل صنایع دستی هیچ اقدامی صورت نمیگیرد
این همه آمار و شعار بارها گفته ایم و نوشته ایم برای منطقه ای با این پتانسیل آب و نان نمیشود و اهالی نیز به باور رسیده اند که این همه بازی با اعداد و وعده وعید دادن شوآف مدیرانی است که هر لحظه پای لغزیدن از میز مدیریتی را دارند و سالها با جهانی شدن فاصله داریم.

زمانی مسؤولان می‌توانند بگویند که گلیم عنبران در کشور در حد مطلوب معرفی شده که حداقل ۵۰ درصد هموطنان خود شهر عنبران را بشناسند در حالی‌که علاوه بر استان‌ها دیگر، در خود استان اردبیل هم افرادی هستند که اسم شهر عنبران را هم نمی‌دانند و زمانی که از گلیم عنبران حرف می‌زنیم تعجب می‌کنند، پس باید نتیجه گرفت که فعلا معرفی گلیم عنبران در حد شعار باقی مانده است.

زمانی میتوانیم شهر جهانی گلیم را  یدک بکشیم که اهالی منطقه از دست شعار های مسئولان به عمل برسند  و دست دلالان از این صنعت کوتاه شود ولی هر روز زیر بار فشار اقتصادی مهاجرت افزایش می یابد و دار گلیم ها برچیده میشود.

گلیم بافی اهالی عنبران زبانزد عام و خاص است . نصب المان گلیم بافی  نشان دهنده موقعیت، فرهنگ و پیشینه تاریخی، هویت اجتماعی و فرهنگی این شهر است و یکی از مطالبه های اصلی شهر عنبران در حوزه زیباسازی شهری و فرهنگ منطقه است.

المان ورودی شهر با عنوان شهر ملی گلیم یک سازه بتنی است که در حد و قواره یکی شهر ملی نیست و فقط برای خالی نبودن عریضه بنا شده است

از جمعیت ۷ هزار نفری عنبران بیشترشان بیکار شده اند و عدم ساماندهی مناسب برای گلیم بافان معضل بیکاری آنها شده و بازار دلالان را برای واسطه گری و مفت خری آثار صنایع دستی رونق بخشیده است.

در شهری که تمامی مشکلات یک شهرستان در آن تجمیع شده و فقر مدیریتی در آن بیداد میکند نمیتوان نامواره شهر ملی گلیم را بر آن نهاد.

ساختمان نمایشگاه صنایع دستی عنبران تنها پایگاه عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی جلوی چشمان مردم و مسئولان در حال نابودی است و سقف آن فرو ریخته و به حال خود رها شده است.

عملکرد ضعیف مدیریت شهری عنبران در این چند سال گذشته بر کسی پوشیده نیست و همگان میدانند که این شهر تا شهر ملی شود راه ها باید طی کند .

حمایت ضعیف از مرکز استان و صنایع دستی شهرستان و عدم مسئولیت پذیری مدیران شهری عنبران و عدم پیگیری و حساسیت برای ارتقای وضعیت معیشت و خدمات برای شهروندان آنچنان که باید نتوانسته در این سالها بر این منطقه باعث رشد و شکوفایی شود.

پیشنهاد میشود برای اینکه شهر ملی گلیم در برازنده و قواره منطقه باشد از مدیران کارآمد و جهادی و پای کار در آن استفاده شود نه اینکه مدیران سفارشی و ناکارآمد بر کرسی مسئولیت در آن جلوس کنند.

ناگفته نماند شهر عنبران یکی از پایلوت های گردشگری استان اردبیل میباشد که برای رشد و توسعه شهرستان نمین از اولویت های مهم برای سرمایه گذاران به حساب می آید و باید با تفکری نو و به دور از ناملایمتی ها و نابسامانی ها در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و گردشگری به آن بها داد.

یادداشت :ناصربرزگر