آبی بیگلو » اخبار شهرستان نمین » تیتر روز » عنبران » نمین
کد خبر : 4129
دوشنبه - 23 خرداد 1401 - 15:33
مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل:

شناسایی دو بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در شهرستان نمین

به گزارش خبرنگار ویلکیج، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در دیدار با فرماندار شهرستان نمین می‌گوید: این بیماری ماحصل کشتار غیر مجاز دام و خارج از نظارت بهداشتی دامپزشکی است و علیرغم اینکه در سال‌های اخیر اقدامات مناسب و بازدارنده‌ای با همکاری دستگاه قضایی انجام شده است، اما همچنان این معضل بهداشتی که مهمترین چالش دامپزشکی است همچنان در برخی از مناطق استان مخصوصا در حاشیه شهر‌ها وجو دارد و جمع آوری آن نیازمند ارتقاء فرهنگ عمومی و همت همگانی و هم افزایی دستگاه‌های حوزه سلامت همگانی است.

تکلوی با تاکید بر اینکه ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در منطقه در حال گردش بوده و مترصد بیماریزایی است خواستار اطلاع رسانی و آگاهی دهی در استفاده از گوشت بسته بندی و نیز ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی شد و گفت: توصیه اکید ما به شهروندان عدم خرید گوشت از مراکز غیر مجاز و گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز دام و خارج از چرخه نظارتی دامپزشکی است.

او به برخی از مشکلات حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه بویژه در حوزه کشتار غیر مجاز و خارج از نظارت بهداشتی دامپزشکی در حاشیه روستا‌ها و محور‌های مواصلاتی این شهرستان اشاره کرد و خواستار حمایت همه جانبه فرمانداری و دستگاه‌های متولی سلامت از دامپزشکی شد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بار دیگر به اهمیت و حساسیت وظایف حاکمیتی دامپزشکی در تامین بهداشت عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سیاست سازمان دامپزشکی کشور تجمیع کشتارگاه‌های سنتی و هدایت آن به کشتارگاه صنعتی است، ولی اگر بنابه مصالحی ضرورت احداث کشتارگاه دام در این منطقه احساس می‌شود با رعایت ضوابط بهداشتی و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور مانعی وجود ندارد.

فرماندار شهرستان نمین در این دیدار به نقش بسیار مهم و حساس دامپزشکی در تامین امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: دامپزشکی یکی از ارگان‌های حساس حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه است و، چون اولویت اصلی ما سلامت مردم است در این راستا از دامپزشکی حمایت می‌کنیم.

طیب امینی از حساسیت دامپزشکی در مبارزه با کشتار غیر مجاز دام در این شهرستان تشکر کرد و گفت: فرمانداری با جدیت به موضوع ورود کرده و با برگزاری نشست‌های هم اندیشی دستگاه‌های حوزه سلامت و اتخاذ تصمیمات لازم، این معضل بهداشتی منطقه مرتفع می‌شود.

او ضمن حمایت از احداث کشتارگاه دام در منطقه آبی بیگلو این شهرستان خواستار تسهیل امورات اداری و همکاری بین بخشی در این راستا شد.

انتهای پیام/