آبی بیگلو » اخبار شهرستان نمین » تیتر اصلی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 4446
چهارشنبه - 23 شهریور 1401 - 21:51
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل

تعیین حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین

به گزارش خبرنگار ویلکیج به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل فردین عینی گفت: کارخانه فولاد خارج از محوطه سه هزار و ۳۰۰ متری محوطه باستانی قره حسنلو قرار دارد و عرصه بنای تاریخی قره‌حسنلو در ثبت ملی این اثر مشخص است، اما حریم آن باید با نظر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وزارتخانه تعیین شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: طبق کارشناسی‌های انجام شده، از تیر ۱۴۰۰ مشخص شد ۳ هزار و ۳۰۰ متر از این محوطه، تاریخی است که در این فضا، بنایی به مساحت ۹۰۰ مترمربع و نیز چهار گور کشف شد که اشیا و وسایل داخل آن‌ها به مخزن مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی منتقل شدند.

تعیین حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین

تعیین حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین
عینی همچنین گفت: صدور مجوز برای فعالیت کارخانه فولاد به هیچ وجه در حوزه اختیارات اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست و این اداره کل فقط به استعلامات درمورد محوطه باستانی در زمین کارخانه فولاد جواب داده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: ایجاد کارخانه فولاد به معنی از بین بردن محوطه باستانی قره‌حسنلو و حفاظت از این محوطه هم به معنی ممانعت از فعالیت کارخانه فولاد نیست و هردو در کنار هم می‌توانندبه فعالیت ادامه دهند.
محوطه باستانی قره‌حسنلو در سال ۱۴۰۱ به ثبت ملی رسید.

به دنبال فعالیت‌های احداث کارخانه فولاد در نزدیکی شهرستان نمین استان اردبیل و کشف نشانه‌هایی از محوطه باستانی قره‌حسنلو مربوط به دوره اشکانیان، موضوع حفاظت و کاوش ضرورت انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در آن، در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

تعیین حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین