یادداشت ها
کد خبر : 885
سه شنبه - 27 آبان 1399 - 23:18

افزایش صنعت در ویلکیج ، تولید بیکاری

درصد قابل توجهی از جمعیت جوان روستاهای شهرستان نمین و مخصوصا ویلکیج با در دست داشتن مدارک دانشگاهی (بدلایل مختلفی چون نبود امکان اشتغال در مراکز تولیدی و خدماتی، عدم توانایی عملی لازم جهت کار میدانی مرتبط با رشته خود، نداشتن توان مالی لازم جهت شروع کسب و کار جدید یا …) کیلومترها دورتر از شهر و روستای خودشان زیر آفتاب سوزان در شهرهای مختلف ایران و حتی کشورهای همسایه به کار در کارگاههای ساختمانی روی آورده اند.
نیروهایی که اگر کارخانجات و مراکز تولیدی در شهر و دیارشان به راه افتاده و منطقه شان روی توسعه را به خود ببیند، دیگر لازم نیست غم غربت در دل خانواده هایشان بنشیند. در این میان متاسفانه گهگاهی هم حوادث ناگواری برای این قشر اتفاق میفتد. همانگونه که برای چندین جوان ویلکیجی در طی این سالها اتفاق افتاده است.
آنچه مشخص است ،چندین کارخانه و مرکز تولیدی بزرگ در شهرک صنعتی و گوشه و کنار شهرستان در حال فعالیت هستند. مسئله ای که ذهن خیلی از خانواده ها را به خود درگیر کرده است میتواند این باشد:
آیا سهم نیروهای بومی شهرستان و روستاهای تابعه از استخدام و بکارگیری در این مراکز نادیده گرفته میشود ؟
آیا در طرحهای جدید پتروشیمی و … که در شهرستان در حال احداث است نیروهای بااستعداد و جوان منطقه بکار گرفته میشوند یا نیروهای غیربومی و سفارش شده در اولویت قرار خواهند گرفت؟

به هر حال آنچه که دیده میشود تصویری از جوانان بومی این منطقه است که از شهر و روستا و خانواده خود دور مانده و در دیار غربت دنبال یک لقمه نان حلال اند و این دوری گهگاهی برای خانواده و دوستانشان ابدی میشود.
باز هم امیدواریم نگاه ویژه ای از طرف نمایندگان ملت و مسئولان اجرایی به شرایط فعلی منطقه انجام گیرد و با رونق مراکز تولیدی، و بها دادن به نیروهای بومی، جوانان ،میانسال ها و قشر کارگری ویلکیج در داخل شهر و استان خودشان مشغول کار شده و غم غربت به دل خود و خانواده شان ننشیند.

✍افشین دنیادیده.