فرهنگ و هنر » یادداشت ها
کد خبر : 942
دوشنبه - 3 آذر 1399 - 23:08
عدم توسعه فرهنگی و اقتصادی ویلکیج

چرا نمین برای مدیران جای خوش آب و هوایی است

 

در سال های گذشته نمین به شهر فرهنگ و ادب معرووف بود مردمانی که در منطقه فعلی به مرکزیت نمین ساکن بوده اند و تمدنی درخشان داشته اند.

قدمت شهری که شروع فرهنگ آکادمیکش را به سال ۱۲۹۹ ربط میدهند و فرهیختگان اصیل و نامی به مملکت معرفی نموده است.

شواهد نشان میدهد در طی سال های اخیر نمین بیشتر به خواستگاه مدیرانی تبدیل شده که بیشتر به فکر تخریب و از بین بردن هویت فرهنگی این منطقه شده اند و عدم خروجی موفق از نخبگان کنکوری ، و جایگزینی مدیران سفارشی و سیاسی در نمین باعث عقب افتادگی توسعه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و شهری شده است.

نبود نماینده مستقل بخاطر ظرفیت ساکنین شهرستان و حتی وجود نمایندگانی از این دیار نیز نتوانست در توسعه منطقه ای و رشد و شکوفایی ویلکیج تاثیری داشته باشد. این موضوع نشان از آن دارد که منطقه ویلکیج از مزک و شمال و جنوبش گرفته تا دهستان ها و روستاهایش فقط برای جلب آرا مردمی بکارگرفته میشود و سهمی از توسعه و نظر لطف نمایندگان ندارد و نخواهد داشت.

اتفاقا نمین حیات خلوت مدیران دولتی و نمایندگانی شده است که برای مدیران درجه سومی و دیپورتی های سایر شهرستان ها خوش جلوه میکند ، زیرا دلیل آن نبود نخبگان سیاسی و یا عدم استفاده از جوانان فعال و کار بلد در بدنه مدیریتی شهرستان نمین میباشد.

اکثر کارمندان و یا مدیران در شهرستان نمین زندگی نمیکنند  و درد  و مشکلات مردم را با جان و دل لمس نمیکنند ، بیشتر منتظر ساعت ۲ و ربع هستند تا از نمین فرار کنند و تا آن ساعت نیز ارباب رجوعی ندارد و با گوشی سرگرم میباشد.

کدامیک از اهالی شهرستان برای کاری به اداره ارشاد شهرستان نمین مراجعه کرده است ، تقریبا نزدیک به صفر ! هرکسی هم رفته باشد یه اشتباه آدرس دفترخانه را گرفته است

چه کسی به ادراه (ببخشید با ۱۷۰۰۰ کارگر در منطقه) نمایندگی اداره کار مراجعه کرده است که یکی از مطالبه های اصلی شهروندان و کارگران منطقه میباشد.

آیا از هموطنانمان به میراث فرهنگی مراجعه کرده اند؟  اداره ای که مغفول مانده و رییس جدید انتصاب میکنند که عریضه خالی نباشد ، کدام میراث ، کدام حمام های تاریخی مناطق ویلکیج ، کدام آثار باستانی مدفون زیر برف و باران ، کدام منطقه گردشگری که ویران تر از مدیر قبلی به مدیری جدید تحویل داده میشود.

همگان واقفیم شهردار بالاترین کارایی را در ۶ ماهه نخست  سال در شهرستان را داشته است آیا این توازن در شهر آبی بیگلو و عنبران هم رعایت شده است؟بودجه ها مناسب تخصیص یافته است؟ قیمت زمین شهری  نمین از متری n  تومن به متری  n به توان  n رسیده است.

واقفیم که فرماندار محترم بیشترین جلسات را در استان داشته است ولی از آذر ماه سال ۹۸ سایت فرمانداری آپدیت نیست و بیشتر مدیر مجازی  و عکس ها شده اند  و خروجی  قابل دفاعی از لحاظ توسعه و شکوفایی برای شهرستان نداشته اند.

خروجی آموزش و پرورش شهرستان نمین به همراه دو شهر خود قابل قبول برای ویلکیج با فرهنگ و هنر نیست ، درست که امسال چند کنکوری موفق داشتیم  ولی از سال های گذشته که همیشه خط شکن فرهنگی استان و کشور بودیم فاصله گرفته ایم.

برای اولین بار در شهرستان به ثبات دانشکده فنی ممتازی داشتیم نزدیک میشدیم که با بی تدبیری و انتخاب غیر کارشناسی ، رییس بومی دانشگاه محقق شهرستان را جابجا کردند و تمامی معادلات و برنامه های توسعه فرو ریخت.

از کجای این شهرستان بگوییم که روز به روز در سطح استان و کشور جسد مرده ای میماند که به پایلوت گردشگری مدیران و سرمایه گزاران غیر بومی تبدیل میشود.

بیکاری و کوچ مردم برای کار به شهرهای غربت و یا حتی کشورهای همسایه وجهه مناسبی برای شهر با منطقه ویژه اقتصادی نیست و اداره صمت شهرستان جز افتتاح معدن های وافر و ایجاد شهرک های صنعتی با نگهبان و سگ و سوله خالی به درد این منطقه نمیخورد.

وضعیت اسفبار جاده های بین شهری و روستایی در این فصل از سال و عدم رسیدگی مناسب و خطکشی حداقلی برای ساکنین منطقه ملموس و قابل قبول نیست، بیشتر اوقات سال در هوای مه و بارانی به سر میبریم و آمار تصادفات و مسدودی در ایام کولاک و برفی خود شاهد عملکرد ضعیف اداره راه میباشد.

 

چرا باید شهرستان نمین فرصت و مکانی باشد برای خوشگذرانی و وقت گذرانی مدیرانی که هیچ کاربرد و برنامه ای برای شهرستان ندارند.