رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April

اوقات شرعی

بخاطر نبود محافظ امنیتی آثار تاریخی موزه نمین به خزانه استان انتقال یافت

اثاث کشی تاریخ نمین

هزینه ها جای دیگری صرف میشود و برای نگه داری موزه نمیتوانیم هزینه کنیم،ویروس کرونا باعث شده است که ضعف زیر ساخت های گردشگری و میراث فرهنگی در کشور و استان اردبیل ودر آخر گریبانگیر شهرستان نمین شود.

موزه‌ها  همیشه از منظر فرهنگی و اجتماعی فرصت خوبی برای ارتباط گرفتن با مردم داشتند، اما این فرصت  با وجود ویروس کرونا و عدم استقبال مردم و گردشگر و همچنین نبود زیرساخت های بازدید آنلاین خود به خود از بین رفت. کرونا باعث شد که ضعف‌های توسعه گردشگری آنلاین در کشور دیده شود.

از ماهیت وجود ویروس کرونا این بود که نقاط ضعف موزه‌ها را نشان داد و وادارمان کرد به این فکر کنیم که اگر فضای ظاهری و فیزیکی موزه‌ها نباشد، باید چه کار کنیم.

ماهیت ظاهری موزه ها جان و روح آنها بود حالا که فضای فیزیکی برای ارتباط وجود ندارد چه تدابیری برای این مورد که شاید سالها درگیر آن در کشور و استان باشیم اندیشیده شده و یا خواهد شد.

موزه داران و در راس آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اگر با فناوری‌های روز همراه نباشند و درصدد تغییر برنیایند محکوم به شکست خواهند بود و چقدر از فضای مجازی و برنامه‌های برخط عقب خواهند ماند.

درآمد ۲۵۶ موزه و محوطه تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی در سال ۹۹ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بود که تاکنون ۸۰ میلیارد تومان از این درآمد در مدت سه ماه از دست رفته است. هنوز نه  اقدامی برای جبران و یا کمک به این موزه‌ها اعلام شده است و نه هنوز پروتکلی برای آن‌ها تعریف شده تا آن‌ها هم مانند اماکن دیگر بتوانند به صورت تدریجی باز شوند.

در این راستا موزه نمین نیز از این شرایط متضررشده است و متولیان امر بجای تصمیم برای بهینه سازی و پویایی آن اقدام به تخلیه آن بخاطر نبود محافظان امنیتی و انتقال اشیا و آثار تاریخی به خزانه مرکزی در استان کرده اند.

موزه نمین ساختمان قدیمی است که  در دوره زند پایه گذاری شده و در دوره قاجار کانون تحولات اجتماعی و دولتی قلمداد می شد ، این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۸ پس از بازسازی و مرمت به عنوان موزه مردم شناسی شهرستان نمین تغییر کاربری داده شد.

 

پیکانهای مفرغی، سکه های مربوط به قرون ۴ تا ۹ هـ ق و دوران آق قویونلوها و قره قویونلوها، مخزن باروت مخصوص تفنگ متعلق به دوره زندیه ، اسناد و کتب خطی مربوط به دوره تیموری ،  اشیاء بدست آمده از خود بنا و – اشیاء مربوط به دوره صفویه تنها بخشی از آثار باستانی است که در موزه نمین نگه داری میود.

حال باتوجه  به شرایط کرونا و عدم بازدید از موزه و نبود امنیت و هزینه نگهداری و تامین نیروی انسانی برای محافظت که این افراد از حیطه نیروی انتظامی خارج میباشد و نیروهای مخصوص خود را دارد برای شهرستان نمین مقدور نبوده و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اردبیل تصمیم گرفته است که تمامی اشیای تاریخی و آثار باستانی موجود در موزه شهرستان نمین را خزانه مرکزی در اردبیل انتقال دهد.

روانبخش نایب پاشایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ویلکیج یاد آور شد : این جابجایی فقط بخاطر حفظ امنیت در نبود محافظان و نگهبان  از طریق مرکز و با هماهنگی اداره کل صورت گرفته است و بعد از اتمام پایان شرایط کرونایی دوباره به موزه نمین بازخواهند گشت.

رییس نمایندگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نمین گفت : حفاظت از موزه ها توسط یگان حفاظتی صورت میگیرد که از طرف وزارت معرفی میشوند و طبق دستور واصله و نبود حافظان امنیت موزه نمین مجبور به جابجایی اشیا تاریخی به خزانه مرکزی در استان شدیم.

یاد آوری این مساله حایز اهمیت است که ساختمان موزه نمین یکی از قدیمی ترین ساختمان های استان اردبیل میباشد و موزه پر آوازه ای میباشد و جای نقد اینجاست که چرا برای چنین موزه ای که بی نظیر میباشد حتی در نبود شرایط مسافر و گردشگر و بازدید کننده محافظان امنیتی همیشگی وجود نداشته باشد در حالی که روزانه هزاران میلیون صرف هزینه های بی در و پیکر میشود.

این در حالی است که موزه نمین هویت شهرستان و منطقه ویلکیج میباشد و خالی بودن آن فقط بخاطر نبود محافظ امنیتی دلیل قانع کننده ای نیست و باید این مورد بیشتر مورد پیگیری و بررسی مسئولان شهرستان قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات