رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April

اوقات شرعی

مدیران غیر بومی و ناکارآمد بلای جان توسعه فرهنگی شهرستان نمین

خواب آرام فرهنگ و هنر در شهرستان نمین

مشکل فرهنگ و هنر شهرستان نمین هم جزو مهمترین مشکلات شهر است که باید از مسئولان بالادست مطالبه کرد. شاید به اندازه ی مشکلات معیشتی اهمیت نداشته باشد اما مسلما اهمیتش به حدی است که آینده ی فرزندان این شهر را تهدید کند.

به گزارش پایگاه خبری ویلکیج ، منطقه ویلکیج که شامل چندین دهستان و بخش را شامل میشود و از جمله شهرستان نمین ، شهرعنبران و شهر آبی بیگلو یکی از مناطق هنر پرور استان اردبیل میباشد ،متاسفانه در سایه ی بی اهمیتی مسئولین و نهادهای مرتبط و کارشکنی گروه های غیر فرهنگی و مدیران غیر بومی و یا عملکرد ضعیف، همیشه در معرض آسیب های جدی بوده است.

نهاد حاکمیت سیاسی با صرف هزینه های عمده از محل بودجه عمومی کشور نهادهای مختلفی را در جامعه مسئول فرهنگ سازی و هدایت فرهنگی کشور کرده است.

نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، دانشگاهها و مراکز علمی فرهنگی، سازمان های مردم نهاد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش هر کدام گوشه ای از بار فرهنگی کشور را به دوش می کشند.

در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دامنه وسیع و شمول گسترده تری عرصه فرهنگ و هنر کشور را مدیریت می کند که البته در جای خود جا دارد که در مورد نقد و بررسی در حوزه دریافت ها و نتیجه و عملکردهای خود قرار گیرد.

ولی سالهاست غبار فراموشی و بی تدبیری و ترک گروه های هنری و بسته شدن نمایندگی نشریات و یا نبود شوق و ذوق برای هنرمندان  عرصه شهر فرهنگ و ادب نمین را فرا گرفته است.

فرهنگ و هنرشهرستان نمین  طی این سال ها خواب عمیقی را تجربه کرده است چراکه انگیزه ها در مدیران آن وابسته به بودجه و اعتبار چندر غازی بوده که بعضاً در حد وعده و وعید مانده اند و عملاً صورت عملی به خود ندیده است

بهانه هر چه بوده است تا به حال بهانه بودجه و اعتبار بوده و واقعیت هرچه هست سکوت گزنده در پرتو مدیریت تک بعدی که فرهنگ و هنر شهرستان نمین را احاطه کرده است در حال حاضر آنچه از فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمین  مشاهده می کنید، ساختمانی با ۳ کارمند و سکوت مطلق و اداره ای بی روح و بی ذوق است که به جای دفترخانه مردم به اشتباه وارد آن میشوند.

نزدیک به یک دهه از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در سیطره مدیر سابق گذشت و یک ماه  پیش این مدیر عطای فرهنگ و ارشاد و اردبیل را با یک پایان تلخ و بی احترامی به شعور رسانه و اهل فرهنگ و هنر به لقایش بخشید.

هرچه در این سال ها در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نمین  گذشته متأثر از تصمیم های روتین و همیشگی اداره کل بوده است  حال بحرالعلومی  رییس جدید اداره ارشاد اسلامی استان اردبیل  باید بتواند خارج از این دایره عمل کند وگرنه او هم نمی تواند سیطره خواب را از چشم فرهنگ و هنر شهرستان نمین بزداید اهالی فرهنگ و هنر نمین با مردمان فرهنگ دوست منتظر تحول در فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند

متاسفانه در این چند سال شاهد بی توجهی و فعالیت کمرنگ نمایندگی اداره ارشاد اسلامی در شهرستان نمین  بوده ایم. اگر بنا بر آسیب شناسی باشد باید بگویم بومی نبودن اکثریت کارمندان و روسای این ادارات ، سازمان ها و نهادها دلیل مهمی بر عقب ماندگی و عدم توفیق و پیشرفت فرهنگ و هنر در این شهر است.

در هر حال عدم انتخاب مدیران بومی و همچنین بها دادن به مساله فرهنگ وهنر در این منطقه از استان اردبیل دچار ناملایماتی از قبیل عقب ماندگی فرهنگی، بد سلیقگی هنری و بی تفاوتی شهروندان به بحث زیبایی شناسی شهری خواهد شد.

مدیران غیر بومی در شهرستان نمین بالاخص در حوزه فرهنگ و هنر انگار که فقط وظیفه دارند تا وقت اداری را سپری کنند و کاری به فعالیت های فرهنگی و هنری نداشته باشند.

بهترین راه حل برای رفع این بی تفاوتی و بی اهمیتی، رفع و حذف تبعیض و زدودن گرد و خاک فراموشی از هنر شهرستان نمین و پر رنگ تر کردن نقش هنرمندان در سطح شهر است.

در نظر بگیرید رئیس یک اداره و کارمندانش اهل شهرستان  نمین و منطقه ویلکیج نیستن و در پایان وقت اداری از نمین و یا عنبران و آبی بیگلو به سوی خانه و کاشانه ی خود در مرکز استان روان می شوند تا فردا صبح دوباره بر سر کارشان تشریف بیاورند. در این حالت چه اتفاقی می افتد؟

همان اتفاقاتی که در بالا اشاره شد زاییده ی همین امر است. آنان هیچ دغدغه ای برای پیشرفت و ایجاد فضاهای آموزشی و پرورشی فرزندان ما و خانواده های شهرستان نمین ندارند چون در این شهر زندگی نمی کنند تا مشکلات و کمبودهای مرتبط با حوزه ی کاری شان را بدانند. آنان هرگز نمی توانند تصور کنند که یک خانواده ی نمینی  چگونه می تواند اوقات فراغت فرزندش را پر کند.

شهروندان نیز هم در بروز این مشکل سهیم است. چگونه؟

وقتی مطالبه گری و ارتقا سطح توسعه شهری را از شورای شهر و شورای عالی فرهنگی شهرستان پیگیر نیستند و به هر مدیر بازنشسته و یا بدون کارنامه موفق ف تن میدهند باید انتظاری بغیر از این نیز نداشته باشیم.

مشکل فرهنگ و هنر شهرستان نمین هم جزو مهمترین مشکلات شهر است که باید از مسئولان بالادست مطالبه کرد. شاید به اندازه ی مشکلات معیشتی اهمیت نداشته باشد اما مسلما اهمیتش به حدی است که آینده ی فرزندان این شهر را تهدید کند.

سال ها قبل این اتفاقات و پیشنهادات از جامعه فرهنگ و هنر مطالبه و درخواست شده و به عینه شاهد بعضی اتفاقات خوب در این عرصه بودیم مانند موارد ذیل

نصب بنر در سطح شهر از فعالیت های هنرمندان به منظوراطلاع رسانی به شهروندان

برگزاری جشنواره های فرهنگی، هنری در فصول مختلف سال با محوریت توانمندی های شهرستان نمین و منطقه ویلکیج و عنبران و خریداری آثار هنرمندان نمینی

حمایت از سمن ها و موسسات فرهنگی و هنری خصوصی

چاپ ویژه نامه های ادبی، هنری به صورت فصلی

ولی دیگر شاهد هیچ فعالیتی در حوزه رسانه و هنر و فرهنگ شهرستان نیستیم.

اخبار مرتبط

نظرات