رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

اوقات شرعی

کلبه وارفته ای جامانده از خان باغی :

نه خانی آمده نه خانی رفته

خان باغی تنها باغ تاریخی استان اردبیل است که این روز ها دیگر چیزی جز آلونکی ته حیاط دانشکده نمین باقی نمانده است .

خان باغی شهرستان نمین حکایت همین ضرب المثل میباشد و بعد از تجزیه دانشگاه به اجزای مختلف احتمالا در سال های آینده این آلاچیق به یادگار مانده نیز تخریب خواهد شد و ما فقط در تاریخ فقط عکس این باغ را مشاهده خواهیم کرد.

در برخی استان ها با مدیریت بهتر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این نوع باغ ها رسیدگی شده و باعث رونق گردشگری منطقه و همچنین استفاده عموم میگردد که البته در شهرستان نمین نبود مدیران دلسوز و بومی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی این اتفاق میسر نشده و روز به روز هویت و تاریخ اولین شهر فرهنگ و ادب و تاریخ کشور در حال انقراض میباشد.

اگر در زمان اولیه باغ قبل از واگذاری قسمتی از آن به دانشگاه که البته طرح خوبی بود ولی به سرانجام نرسید و یا واگذاری بهترین زمین ها در موقعیت خاص زیبای شهر نمین به شهرداری برای تملک و فروش به همشهریان به یک پارک تاریخی گردشگری همچون موزه روستایی گیلان تبدیل میشد اینگونه به تاراج نمی رفت.

تقسیم بندی شهرداری وقت به ۶۰درصد برای کاربری آموزشی و ایجاد پردیس ادبیات  و ۴۰ درصد مابقی برای کاربری مسکونی سرآغاز نابودی کامل باغ بود که در بدترین شرایط میتوانست برای شهری با این جمعیت که پارکی تفریحی و گردشگری نداشت به مجموعه بی بدیل برای سرمایه گذاری گردشگری  و گذراندن اوقات فراغت خانواده ها تبدیل میشد.

نابودی درختان سر به فلک کشیده توسط دانشگاه و ساخت و ساز های بی رویه که تا الان هیچ سود و سهمی برای منطقه نداشته است و همچنین دیوارکشی باعث شده است که دیگر خانی و خان باغی هویتی برایش نماند.

آن زمان نیز فعالان رسانه ای منطقه و دلسوزانی همچون آقای پیشگر در رسانه خود چندین بار این موضوع را مطالبه گری کردند ولی افسوس که گوش شنوایی نبود و باز هم نخواهد بود.

 

خان باغی  تنها باغ تاریخی استان اردبیل است که این روز ها دیگر چیزی جز آلونکی ته حیاط دانشکده نمین باقی نمانده است . خان باغی نمین  از باغ های مورد محافظت قرار گرفته‌ی سایر استان‌ها  چیزی کم نداشت و تنها همت و خودباوری مسئولین استانی و نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی و  مردمان این خطه برای حفاظت و حراست از خود  را نیاز داشت که این مهم اتفاق نیفتاد…

اخبار مرتبط

نظرات