رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

اوقات شرعی

اسد صادقپور رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نمین

فرهنگ سازی، مهم ترین عامل قطع درختان است

در بحث تخریب جنگل که با تمام تدابیرها و محافظت ها باز هم در حال نابودی میباشد مهمترین راهکار برای جلوگیری فرهنگ سازی میباشد که از نهاد خانواده و مدارس و اجتماع باید نهادینه شود و به این موضوع ریشه ای و از پایه با آموزش های همگانی و همکاری ارگان های متولی نگاه ویژه ای داشت

صادق پور تولید ۱۸۰ هزار نهال گلدانی بوته فندق را  از جمله اقدامات مهم در راستای ترمیم جنگل های فندقلو برشمرد و افزود: در سال ۹۹ در منطقه فندقلو محوطه نهالکاری شهید الطافی ۱۸۰ هزار نهال کاری فندق انجام گرفته است  که در مساحتی نزدیک به ۴۵ هکتار از این نهال ها در جنگل های منطقه آبی بیگلو ، مهدی پستی ، نیارق و آلادیزگه کاشته شده است.

وی در ادامه گفت : متاسفانه در مورد کاشت این ۴۵ هکتار با مشکلات زیادی از جمله مقاومت در برابر افزایش درختان فندق در منطقه بودیم که نشات گرفته از عدم فرهنگ سازی در جهت افزایش فضای جنگلی در منطقه میباشد

ایشان همچنین از ارسال این نهال ها به سایر استان ها و شهرستان های اردبیل ابراز امیدواری کرد و گفت : امسال با این حجم از تولید توانستیم نهال فندق را به سایر استان ها  و شهرستان ها نیز صادر کنیم و در سال های بعدی نیز این مهم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در سال جاری قاچاق زغال در منطقه کاهش یافته است گفت : ۴۵ تنور گازی به اهالی در مناطق جنگلی مخصوصا روستای سوها  برای جلوگیری از تخریب جنگل و مراتع و قاچاق چوب و ذغال رایگان اهدا شده است  ولی باز هم متاسفانه قاچاق چوب و ذغال از سمت شمال کشور انجام میگیرد .

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نمین اظهار داشت: با جذب اعتبار از صندوق توسعه ملی  بند آبخیزداری روستاهای  حور، دگرماندرق، سوها  تکمیل شده اند و پروژه کنترل سیل و رسوبات عنبران سفلی  و روستای اورنج از جمله پروژه عمرانی مهم حوزه آبخیزداری شهرستان نمین میباشد که بخاطر شرایط آب و هوایی تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

صادقپور عنوان داشت : ۱۷ پلاک از اراضی شهرستان نمین رفع تداخل شده است که ۴ مورد از آن فعلا به تایید نهایی نرسیده است، این موارد شامل تداخل زراعت با مرتع داشتند که بعد از رفع با عنوان زراعت تحویل داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان نمین توانسته است در بحث تک برگی کردن اسناد قدیمی  پیشرفت خوبی حاصل کند افزود : اکثر اسنادی که رفع تداخل میشوند در دهه ۴۰ به عنوان مزتع نشان داده شده است که بعد از بررسی و مشاهده اسناد رفع تداخل میشوند و با سند جدید تک برگی به زراعت تبدیل میشوند.

اسد صادقپور در ادامه گفت : در بحث تخریب جنگل  که با تمام تدابیرها و محافظت ها باز هم در حال نابودی میباشد مهمترین راهکار برای جلوگیری فرهنگ سازی میباشد که از نهاد خانواده و مدارس  و اجتماع باید نهادینه شود و به این موضوع ریشه ای و از پایه با آموزش های همگانی  و همکاری ارگان های متولی نگاه ویژه ای داشت

صادقپور با اشاره به اینکه در شهرستان نمین خوشبختانه زمین خواری  نبوده است گفت :در منطقه جنگلی و منابع طبیعی وسیع شهرستان نمین زمین خواری وجود نداشته است و تنها چند مورد تصرف در جنگل بوده که از طریق دادستانی محترم رفع تصرف شده است

وی به نبود نیروی انسانی کافی برای محافظت از جنگل و مراتع شهرستان اشاره کرد و  گفت : در حال حاضر ضابطان منابع طبیعی جزو نیروهای زحمتکش و فعال محسوب میشوند و ما خواستار همکاری دهیاران و اعضای شورای روستاهای نزدیک به منابع طبیعی و جنگل ها میباشیم تا بتوانیم از منابع ملی محافظت کنیم.

وی در مورد آتش سوزی های جنگل و منابع طبیعی گفت : تمامی ضابطان و مأموران منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه داریم با رصد فعالیت‌های مخربان منابع طبیعی برخورد قاطعانه همراه با رعایت قوانین را سرلوحه امور خود قرار دهیم.نیروهای واحد حفاظت منابع طبیعی بخش ویلکیج به صورت شبانه‌روزی در عرصه‌های طبیعی حضور داشته و مشغول به خدمت هستند و از نتایج بارز این خدمت رسانی کاهش ۸۰ درصدی آتش سوزی‌های عرصه‌های جنگلی در سال ۹۹ و افت چشمگیر ذغال و چوب آلات جنگلی در بخش ویلکیج است.

وی در مورد بحث آموزش و ترویج و حفاظت از منابع طبیعی گفت : تا بحال  ۱۴ دوره تخصصی در خصوص بهره برداری از منابع طبیعی و معضلات و مشکلات تخریب منابع طبیعی برگزار شده است که این دوره ها با رعایت اصول بهداشتی و رعایت پروتکل ها  ادامه خواهد داشت.

 

صادقپور ادامه داد : در سالیان اخیر با توجه به تغییرات آب و هوایی معضلاتی نظیر ریزگردها و سیلاب در برخی مناطق کشور از جمله استان اردبیل پدیدار شده  و سهم مناطق ویلکیج ایجاد ریزگرد میباشد که یکی از عوامل اصلی آن تخریب مراتع و محیط زیست اطراف ما است و باید در مورد این عامل تخریب مراتع آگاهی سازی و مطالعات و طرح های ویژه ای انجام داد.

وی در امه گفت ۱۵۰۰ هکتار از منابع طبیهی بخش سوها و فندقلو به صورت اجاره به مزایده گذاشته شده بود که اخیرا نفر برگزیده اعلام شده و امیدواریم که تحول عظیمی در حوزه گردشگری منطقه را ببار بیاورد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان از شهروندان اردبیل  خواست تا در صورت مشاهده هرگونه حریق یا تخریب و تصرف در اراضی ملی یا جنگل‌ها موضوع را سریعا با ما در میان بگذارند.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات