رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

اوقات شرعی

مصاحبه با بانوان کارآفرین برتر بخش ویلکیج

مردم یاری، مسیری مطمئن برای کارآفرینی

هیچ ارگانی تا بحال به لحاظ مالی حمایتی انجام نداده ولی بخشدار و فرماندار تا جایی که مقدور بوده حمایت های ویژه اداری را از ما داشته اند و تقدیر و برگزاری کارگروه برای افزایش تولید را داشته اند. ما بیشتر از طریق مردم یاری توانسته ایم روی پای خود بایستیم و هیچ نهاد دولتی تا کنون به ما کمک نکرده است

به گزارش پایگاه خبری ویلکیج  خانم ژیلا زینالی و جمیله نامی دو بانوی کارآفرین منطقه ویلکیج توانسته اند در طی ۲ سال برای ۲۱۵ نفر اشتغال ایجاد کنند.

آنها توانسته اند در این مدت ۲ عنوان برتر کارآفرینی کشور را کسب نمایند و کارگاه تولیدی فرش دستباف خود را به ۲ واحد ارتقا دهند و بافنده های زیادی را در منطقه آموزش داده و مدرک معتبر برای آنها ارایه دهند.

به گفته زینالی اکثر بافندگانی که در کارگاه‌های فرش ائلیمیز کار می‌کنند، جزء افراد علاقمند به هنر فرشبافی و قالیبافی هستند و اغلب این بافندگان را بانوان تشکیل می‌دهند که برای آنها هم منبع درآمد وهم باعث سرگرم شدن در محیط خانه شده است.

در ادامه گفت‌وگویی با این دو بانوی موفق منطقه ویلکیج شهر آبی بیگلو  انجام شده که در این گفت‌وگو با زوایای مختلف زندگی و کار این کارآفرینان برتر آشنا می‌شوید.

ائلیمیز چگونه کلید خورد ؟

علیرغم تلاش‌های فراوانی که در ابتدای کار انجام دادیم، متاسفانه نتوانستم از بانک تسهیلاتی بگیریم. زیرا سخت‌گیری برای اختصاص وام به بانوان زیاد بود و ضمانت‌های سختگیرانه ‌ای را از ما می‌خواستند، اما با قرعه کشی خانگی و اختصاص اولین قرعه  به نام خودمان توانستیم کارگاه را تجهیز کنیم و با یاری دوستان و خانواده و اعضای قرعه خانگی توانستیم شروع بکار کنیم.

الان چه مدتی است که به صورت رسمی فعالیتتان را آغاز کردید ؟

از سال ۹۷ شروع کردیم ولی از سال ۹۸ به صورت رسمی و ثبت در اتحادیه فرش کارمان را شروع کردیم که به اطلاع ارگان هایی چون صنعت و معدن شهرستان نمین ، بخشدار ویلکیج و فرماندار  و اداره کار نیز رساندیم.

با توجه به اسامی ارگان های که نام بردید کدامیک توانسته اند حمایتتان کنند ؟

هیچ ارگانی تا بحال به لحاظ مالی حمایتی انجام نداده ولی بخشدار و فرماندار تا جایی که مقدور بوده حمایت های ویژه اداری را از ما داشته اند و تقدیر و برگزاری کارگروه برای افزایش تولید را داشته اند. ما بیشتر از طریق مردم یاری توانسته ایم روی پای خود بایستیم و هیچ نهاد دولتی تا کنون به ما کمک نکرده است ، برای وام ۱۰۰ میلیونی برای تجهیز کارگاه و خرید مواد اولیه خیلی وقت هست در صف انتظاریم و الان با این همه فشار اقتصادی و تورم دیگر ۱۰۰ میلیون جواب خواسته های ما را نمیدهد و در صدد تغییر مبلغ وام هستیم.

 

شما امسال ۲ بار تاکنون برای منطقه ویلکیج مقام بانوان کارآفرین نمونه را به ارمغان آوردید در این مدت برای  چند نفر اشتغال ایجاد کرده‌اید؟

در حال حاضر ۲ کارگاه فرش بافی داریم و بیش از ۲۱۵  نفر بافنده در این کارگاه‌ها  و خانه هایشان مشغول کار هستند، بنابراین برای ۲۱۵ نفر به صورت مستقیم  اشتغال ایجاد کرده‌ایم، البته اگر اشتغال غیر مستقیم را هم در نظر بگیرم قطعا تعداد بیشتری از محل این کارگاه‌های فرشبافی مشغول به کار هستند.

 

بافندگان خانم هستند یا آقا چه درصدی از بافندگان کارگاه‌های شما را بانوان تشکیل می‌دهند؟

۹۵ درصد بافندگان خانم هستند، اغلب این بانوان دارای مدرک فرشبافی شده اند که تعداشان نزدیک به ۳۵۰ نفر میباشد و از این تعداد در حدود ۱۰۰ نفر به لحاظ کم درآمدی مدارکشان رایگان اهدا شده است

دستمزد هر بافنده به طور متوسط چقدر است؟

دستمزدها بستگی به میزان بافت فرش توسط هر بافنده فرق می‌کند، قطعا هر فردی که زمان بیشتری را اختصاص دهد، درآمد بیشتری هم خواهد داشت. اما بطور معمول بافندگان بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در هر ماه درآمد دارند و اگر فردی فرش بیشتری ببافد، تا یک میلیون تومان هم می‌تواند درآمد کسب کند. البته برخی از بافندگان ما درآمدی تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم دارند که این افراد اغلب روزانه بین ۷ تا ۸ ساعت کار می‌کنند.

هزینه ها و قیمت تمام شده فرش چگونه است ؟

فرش ها در اندازه های مختلف تولید میشوند ، مثل تابلو فرش  در کوچکترین سایز قیمت  مواد اولیه نزدیک به ۵۰۰ هزارتومان  و قیمت تمام شده اش نزدیک ۱میلیون دویست هزار تومان به فروش میرسد و در سایز بزرگ ۹ متری با دستمزد و مواد اولیه نزدیک ۲۷ میلیون و فروش ۸۵ میلیون تومانی همراه میشود که البته باز بستگی به نوع سفارش قیمت ها متفاوت هست

زمانی که کار خود را ۳سال پیش شروع کردید، فکر می‌کردید که روزی به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شوید؟

ابتدای کار نه اصلا تصورش را نمیکردیم ولی بعد از مدتی که گذشت و مردم یاری ها زیاد شد و توانستیم افراد زیادی را در کنار خود جمع کنیم و راه درست و انصاف را در پیش گرفتیم بله متصور شدیم که میتوانیم برای منطقه افتخارآفرین باشیم و خوشحالیم که شرمنده نشدیم و توانستیم در دوره های پی در پی صاحب رتبه کشوری بشویم.

 

عوامل موفقیت شما چه بوده است؟

مردم و حمایت خانواده هایمان و تلاش و کوشش و دوندگی که در طی این سال ها انجام دادیم تا به این مرحله برسیم، سختی های زیادی را متحمل شدیم و الان هم خیلی برایمان سخت است از جابجایی فرش ها و تحویل سفارشات با نداشتن وسیله در زمستان و یا تامین مواد اولیه با تورم روزانه ولی ادامه میدهیم و انشالله دوستان و همکارانمان نیز امیدواریم که هرکدام یک کارآفرین نمونه در منطقه باشند.

مشتری خارجی هم دارید؟ منظورم این است که محصولات تولیدی کارگاه شما به خارج از ایران صادر می‌شود؟

با توجه به اینکه مشکل اصلی ما دلالان این صنعت میباشد ولی به لحاظ خریدار مشکل خاصی بابت فرش های دستی نداریم و از شهرستان های آستارا اردبیل و تبریز مشتری داریم حتی در آخرین درخواستی که تا چند وقت پیش داشتیم مشتری مان از کشور آلمان بود که در حال پایان کار این مشتری هستیم و امیدواریم با ارتقا و نوآوری و اطلاع رسانی کارگاه و هنر بومی این منطقه مشتریان زیادی از سراسر کشور و همچنین کشورهای خارجی داشته باشیم البته بدون واسطه ودلال.

مهمترین مشکل شما در حوزه فرش چیست؟

بیمه مشکل عمده فرشبافان است، متاسفانه در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه رقم نخورده، ولی به نظر میرسد امسال بتوانیم این مشکل را توسط اتحادیه فرشبافان به پایان برسانیم و مدارک همه فعالان کارگاه را فرستاده ایم و قول مساعد داده اند که تا پایان سال همه فعالان را بیمه خواهند کرد

یکی دیگر از مشکلات اساسی ما کمبود سرمایه برای تامین مواد اولیه و تجهیز کارگاه ها مبیاشد که اشاره کردیم به وام ۱۰۰ میلیونی که چندین ماهه در نوبت انتظار بودیم و الان دیگر با همان ۱۰۰ میلیون نمیتوان کارآنچنانی کرد.

 

چه توصیه‌ای برای افرادی که تمایل دارند کار شما را انجام دهند دارید؟

در هر کاری توکل به خدا اساسی‌ترین رمز موفقیت است، اما به هر حال هیچ کاری بدون ریسک شدنی نیست و ما این تجربه را در شروع کارم داشتیم، اما با گذر از این مرحله اکنون در وضعیت ثبات و آرامش قرار داریم. توصیه‌ مان این است که هیچ کاری را تنها با اتکا به پشتوانه مالی آغاز نکنند، بلکه در هر کاری باید در ابتدا تحقیق کرد و بازار را به خوبی شناخت و اطلاعات را به دست آورد. همچنین باید در زمینه طرح و نقشه و اینکه چه طرح‌هایی در کدام شهرها مشتری بیشتر دارد، اطلاعات کسب کنند و به گونه‌ای عمل نکنند که اندک سرمایه خود را از دست بدهند و ناامید شوند.

یاد آور میشود در این کارگاه کارهای خیریه نیز انجام میگیرد و به همت اعضا برای افراد بی بضاعت بسته های کمکی اهدا میشود

همچنین در تابستان به تهیه و تولید گیاهان دارویی برای بانوانی که نمیتوانند فرش ببافند فراهم میشود

اخبار مرتبط

نظرات