رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April

اوقات شرعی

با ورود دادستان شهرستان نمین به عنوان مدعی العموم در پرونده کودک همسری

عاقد ۱۲۰ عقد کودک همسری در بخش ویلکیج روانه زندان شد

کودک همسری مقوله ای است که در آن فرد زیر ۱۳ سال از دنیای کودکی وارد زندگی مشترک می‌شود.یکی از دلایل وقوع این ازدواج‌ها مادرانی هستند که در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند و تمایل دارند کودک‌شان نیز در سنین پایین ازدواج کند.دخترانی که خیلی زود ازدواج می‌کنند، عمدتا تحصیل رسمی را رها کرده و باردار می‌شوند و حتی در برخی مواقع بر اثر حاملگی و زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

کودک همسری به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی است که به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی، اعتیاد، موضوعات قومی و قبیله ای و مهاجرت شکل می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان و روانشناسان معتقدند کودک همسری نوعی کودک آزاری است زیرا عوارضی که به سبب ازدواج زود هنگام و بارداری ناشی از آن بر کودک وارد می‌شود جبران ناپذیر است.

دادستان شهرستان نمین خبر داد : پلمپ ۲ دفترخانه و شناسایی ۱۲۰ متهم به همراه دستگیری عاقد به جرم ترویج و ثبت عقد کودک همسری در بخش ویلکیج

دادستان شهرستان نمین طی مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری ویلکیج گفت : با توجه به اینکه کودک همسری در شهرستان نمین مخصوصا بخش ویلکیج خیلی شایع شده و فراوانی زیادی داشت با بررسی دادگستری شهرستان نمین شناسایی ۱۲۰ متهم و همچنین پلمپ ۲ دفترخانه در شهر آبی بیگلو و دستگیری عاقدشد.

دکتر اکبری ادامه داد : دادستانی به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کرد و پرونده ای نیز در این باب تشکیل گردید که در این مدت  پرونده مذکور ۱۲۰ نفر متهم داشته استه است و این تعداد تنها بخشی از مواردی است که شناسایی شده اند و تعدادی نیز به بالاخره با گذشت زمان یا بدلیل نبود اسناد و مدارک کافی قابل شناسایی بیشتر نبودند.

دادستان شهرستان نمین با اشاره به اینکه همه این متهمین از شهر آبی بیگلو میباشند تاکید کرد : همه این ۱۲۰ نفر با تحقیق و بازجویی تفهیم اتهام شدند و از همه آنها ضمانت اخذ شده است ، همچنین ۲ باب دفترخانه که با همکاری عاقد فعالیت غیرقانونی  انجام میدادند به جرم عقد کردن دختران زیر سن قانونی روانه زندان شدند.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه قانون  برای این جرم از ۶ ماه تا ۲ سال زندان پیش بینی کرده است و این قانون شامل پدر و مادر دختر و داماد و عاقد نیز شامل میشود دادستانی با هیچکس در این مورد تعارف ندارد و با مورد اینچنین برخورد جدی خواهد کرد

قاضی اکبری با اشاره به فرهنگ غلط ازدواج در سنین کودکی گفت : دخترانی که در ۹ سالگی و یا ۱۰ سالگی ازدواج میکنند دچار آسیب های بسیاری از قبیل طلاق،اختلافات خانوادگی وآسیب های جسمانی می شوند که متاسفانه این رویه غلط سالیان سال است در این منطقه باب شده است.

وی درادامه افزود : یک فرهنگ غلطی  در منطقه وجود دارد که اکثر دختران زیر ۱۵ سال  اگر ازدواج نکنند دیگر خواستگاری نخواهند داشت و در نتیجه ازدواج در سنین پایین آسیب های زیادی به دختران تحمیل میکند.

دادستان شهرستان نمین ادامه داد : دخترانی که هنوز در سن بازی کردن هستند و هیچ گونه آموزش های لازم برای زندگی مشترک را ندارند ناگهان منجر به ترک تحصیل  در سطح ابتدایی میشوند و ما در آینده شاهد مادرانی خواهیم بود که تعدادی فرزند  دارند در حالیکه خودشان بیسواد خواهند بود

قاضی اکبری همچنین با انتقاد از دستگاه های مرتبط در حوزه کودکان و خانواده ها اظهار داشت : باید مطالعات و تحقیق میدانی در خصوص دلایل کودک همسری از سوی دستگاه‌های بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش شهرستان با همکاری ثبت احوال انجام گیرد.

دادستان شهرستان نمین با تاکید بر رصد و دفاع از حقوق کودکان به شکل شدید، عنوان داشت: با هرگونه اقدام منافی حقوق کودکان به شدت برخورد خواهد شد و امیدواریم مردم منطقه در این مورد با ما همکاری نمایند تا این رسم غلط که در منطقه به وفور شایع میباشد ریشه کن شود.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات