این روزها هر شب با یک داستان به خواب می‌رویم و روز بعد با یک داستان دیگری بیدار می‌شویم و آشفتگی‌هایی را در بازار می‌بینیم که گویا تمامی ندارد و نخواهد داشت.

از سلاطین مرغ و سکه و شکر و لبنیات که بگذریم حالا نوبت به سیمان و سلاطین آن رسیده؛ در این میان کاری هم از دست مردم برنمی‌آید.

داستان کمبود و گرانی سیمان از جزو همان اتفاقات تلخی بوده که اذهان و برنامه‌های مردم را به هم ریخته و سبب نابسامانی و تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی شده است. سیمان که جزو لاینفک در اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی محسوب می‌شود.

گرانی سیمان کارگاه‌های عمرانی اردبیل را به تعطیلی کشاند/ گرد و خاک احتکار در قطب تولید سیمان ایران

این روزها در حالی شاهد کمیاب شدن سیمان در بازار هستیم که بسیاری از فعالان حوزه ساخت و ساز، در تلاش برای اتمام واحدهای آپارتمانی خود بودند؛ بسیاری قرارداد بسته بودند که خانه ساخته شده را در موعد تعیین شده در اختیار خریداران قرار دهند و برخی دیگر نیز خانه را برای سکونت شخصی خودشان آماده می کردند اما مشکلات ناشی از کمبود سیمان باعث لنگ ماندن کار آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها شده و شرایط نامناسبی پیش روی تمام مردم قرار گرفته است. جالب اینکه در استانی که خود تولیدکننده عمده سیمان است، حالا مردمانش مجبورند مبالغ سرسام آوری را برای تهیه اش بپردازند.

بازدید میدانی خبرنگار حاکی از آن است که فروشندگان مصالح ساختمانی از فروش و ارائه سیمان به خریداران و مصرف‌کنندگان امتناع می‌کنند و هر روز کامیون‌ها و ۱۸ چرخ‌هایی در سطح شهر تردد دارند که بارشان با بسته‌هایی انبوه از سیمان حمل و نقل می‌شود، بی‌آنکه معلوم باشد که مقصد این مصالح ساختمانی کجاست؟

در شرایطی که استان اردبیل با فصل کاری محدود پروژه‌ها را پیش می‌برد، جای سوال اینجاست که برای جلوگیری از سریال تکراری احتکار و تأمین مداوم کالاهای اساسی، تاکنون چه اقدام اساسی و پیشگیرانه‌ای انجام نیافته است؟ و چرا همچنان برخی ها برای ایجاد معضل و مشکلات اقتصادی بدون هیچ مشکل و مواخذه ای به فعالیت خود ادامه می دهند.

قیمت‌های غیرواقعی برای سیمان پیشنهاد می‌دهند
علی ربیعی پیمانکاران اردبیلی با اشاره به وضعیت اسف‌بار پروژه‌های عمرانی در استان اظهار داشت: متأسفانه از مدت‌ها پیش با کمبود سیمان در استان مواجه شدیم و برای خرید سیمان قیمت‌های غیرواقعی و بالایی به ما پیشنهاد می‌دهند که در برخی موارد به ۱۰۰ هزار تومان نیز رسیده است، در حالی که در یک ماه گذشته هر پاکت سیمان به قیمتی کمتر از ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شد.

گرانی سیمان کارگاه‌های عمرانی اردبیل را به تعطیلی کشاند/ گرد و خاک احتکار در قطب تولید سیمان ایران

وی با اشاره به این که منشأ این گرانی‌ها مشخص نیست از کجا آب می‌خورد، گفت: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی نظارت و بازرسی‌های ویژه برای جلوگیری از احتکار و رفع مشکلات موجود در این زمینه است که امید می‌رود هر چه سریع‌تر برطرف شود تا مردم بتوانند کار خود را بی‌وقفه ادامه دهند.

تفاوت ۷۰ هزار تومانی سیمان از درب کارخانه تا بازار؛ قطعی برق بهانه‌ای برای افزایش قیمت سیمان
در این باره صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس از تفاوت قیمت ۷۰ هزار تومانی سیمان از درب کارخانه تا بازار خبر داد و گفت: قطعی برق فقط بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات سیمان شد، در حالی که لازم بود نهادهای نظارتی و امنیتی به موضوع گرانی مصالح ساختمانی ورود داشته باشند.

گرانی سیمان کارگاه‌های عمرانی اردبیل را به تعطیلی کشاند/ گرد و خاک احتکار در قطب تولید سیمان ایران

وی بیان کرد: متأسفانه با افزایش بی‌ضابطه قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان روبه رو هستیم و در این باره مسئولان دولتی اذعان دارند که شرکت‌های دلالی در پشت پرده افزایش قیمت‌ها دست دارند.

بدری با بیان اینکه مدیریت ناکارآمد بازار مصالح ساختمانی، زمینه این آشفتگی‌ها را فراهم کرده است اظهار کرد: در حالی قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی به ۱۰۰ هزار تومان رسیده که قیمت درب کارخانه آن، ۳۰ هزار تومان است که نیاز است در راستای رفع این گرانی‌ها هر چه سریع‌تر اقدامات اساسی و مهم انجام یابد.

وی بیان کرد:کارخانه‌های تولید کننده سیمان به اندازه کافی سیمان در انبارها ذخیره داشته‌اند، بنابراین قطعی برق نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای کمبود آن باشد که به همین منظور از دستگاه‌های امنیتی و قضائی انتظار می‌رود برای رو کردن این پشت پرده‌ها ورود جدی داشته باشند.

گرانی سیمان کارگاه‌های عمرانی اردبیل را به تعطیلی کشاند/ گرد و خاک احتکار در قطب تولید سیمان ایران

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: این که سیمان‌های تولیدی کشور توسط عده‌ای خاص خرید و فروش می‌شود و مصرف‌کنندگان واقعی لنگ مانده‌اند نیازمند رفع خلاهای نظارتی و مدیریتی در سیستم توزیع سیمان است تا از فروش به قیمت بالاتر جلوگیری به عمل آید.

بدری ادامه داد: دولت نیز باید برای حذف واسطه‌ها و دلالان مصالح ساختمانی تلاشی جدی داشته باشد و شعب ویژه‌ای را برای توزیع منظم تولیدات مصالح ساختمانی فراهم کند تا هزینه حمل محصولات به عنوان قیمت نهایی به مصرف‌کننده القا شود و هیچ مورد دیگری نباشد.

قیمت ۱۱۰ هزار تومانی سیمان مردم را گرفتار کرده است
در این خصوص سیدغنی نظری‌خانقاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اقداماتی که در طی سال‌های گذشته در مجلس برای رفع مشکلات و موانع مهم کشور مطرح می‌شود نیازمند بررسی‌ و رسیدگی ویژه است.

گرانی سیمان کارگاه‌های عمرانی اردبیل را به تعطیلی کشاند/ گرد و خاک احتکار در قطب تولید سیمان ایران

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس گفت: در حال حاضر قیمت ۱۱۰ هزار تومانی سیمان مردم را گرفتار کرده و التهاب‌آفرینی‌هایی که در آخرین روزهای دولت مشاهده می‌شود، هیچ توجیهی ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل تصریح کرد: گران شدن سیمان مشکلات زیادی را برای کارگران و اقشار فعال در حوزه ساخت و ساز ایجاد کرده و با توجه به این که این نوع مصالح ساختمانی یک از نیازهای ضروری است، بنابراین در این زمینه ضرورت دارد اقدامات لازم برای ساماندهی وضعیت موجود در اسرع وقت انجام یابد.

وی تصریح کرد: انتظار ما از دولت این است که از فرافکنی دست بردارند و گناه جندین ساله خود را گردن دیگران نیندازند.

الزام عرضه روزانه سیمان توسط عاملان فروش در اردبیل
رامین صادقی، رئیس سازمان صمت استان اردبیل گفت: عاملان فروش سیمان ملزم به عرضه محصول سیمان به صورت روزانه و جلوگیری از ذخیره و دپوی آن هستند تا التهاب بازار سیمان هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کند.

گرانی سیمان کارگاه‌های عمرانی اردبیل را به تعطیلی کشاند/ گرد و خاک احتکار در قطب تولید سیمان ایران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در دو هفته اخیر نابسامانی‌هایی در بازار سیمان ایجاد شده که نارضایتی مصرف‌کنندگان را به همراه داشته است که برای ساماندهی وضعیت موجود همکاری دستگاه‌های نظارتی و بازرسی اولویت اساسی است.

صادقی تصریح کرد: خاموشی برق و کاهش تولید کارخانه سیمان در نمین مشکلاتی را به وجود آورده اما بخشی از مشکلات نیز به دلیل تخلفات انجام یافته است که سیمان را به قیمت گزاف به دست مردم می‌رسانند که برای شناسایی عاملان فروش متخلف با همکاری تعزیرات حکومتی ورودی جدی خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: به زودی جرائم و برخورد قضائی با اخلالگران بازار سیمان اجرایی خواهد شد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم تا عرضه سیمان خارج از شبکه توزیع انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: قطعا با اقدامات انجام شده، واحدهای سیمان‌بر و عمرانی به تناسب نیاز خود و مصرف اعلام شده، می‌توانند سهمیه سیمان از کارخانه و یا عاملان فروش دریافت کنند.

در هرحال با ادامه وضعیت نابسامان در استان، انتظار می‌رودمسئولان و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی هر چه سریع‌تر ورود جدی به موضوع داشته باشند تا پشت پرده‌ی احتکار سیمان توسط برخی سودجویان رو شود تا گرد و خاک‌های طوفان احتکار آرام بگیرد.

قطعا برخورد بدون اغماض و سنگین نهادهای امنیتی و نظارتی با متخلفان و دلالان در بحث سیمان، خواست عموم شهروندان است.

گزارش از زهرا رضازاده