رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

اوقات شرعی

پس از بارندگی های پاییزی:

سرریز سد مخزنی سقزچی نمین

رئیس اداره منابع آب شهرستان نمین گفت: بدنبال بارش‌های اوایل سال آبی جاری و ذخیره‌سازی رواناب ماه‌های اخیر در حوضه آبریز سد سقزچی، مخزن این سد به طور کامل آبگیری شده و سرریز کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ویلکیج به نقل ایرنا، علی اکبری سولا گفت : پس از وقوع بارندگی مناسب در سال جاری در حوضه آبریز سد مخزنی سقزچی، حجم آب ذخیره این سد از اواخر سال قبل در تراز نرمال قرار گرفته و این سد اکنون در حال سرریز است.

وی بیان کرد: سد مخزنی سقزچی از نوع خاکی با هسته رسی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد، این سد با ارتفاع ۲۱ متر از پی و حجم مخزن ۳.۶۵ میلیون مترمکعب با هدف تامین آب مورد نیاز کشاورزی در سطح ۴۷۰ هکتار از اراضی شبکه آبیاری سقزچی و حقابه بران روستاهای پایین دست احداث شده است.

اکبری سولا با بیان اینکه مطالعات افزایش حجم سد سقزچی توسط مشاور با تلاش‌های شرکت آب منطقه استان اردبیل در حال انجام است، اظهار کرد: انتظار می‌رود با تامین اعتبار لازم  گام  مهمی در تامین آب شبکه آبیاری سقزچی، حقابه‌داران قانونی، مصارف صنعتی و اجرای طرح گردشگری با هدف محرومیت زدایی و جلوگیری از مهاجرت مردم منطقه برداشته شود.

وی از مرحله نهایی آبگیری مخزن سد سقزچی شهرستان نمین در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این سد در بخش ویلکیج نمین حدود چهار میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب دارد و در سال آبی جاری ۹۷ درصد ظرفیت آن آبگیری شده است.

رئیس اداره منابع آب  نمین افزود :علاوه بر تامین آب برای شبکه آبیاری سقزچی، آب بخشی از اراضی روستاهای دارای حقابه بر رودخانه سقزچی نظیر رز و سقزچی نیز از این سد تامین می‌شود.

وی گفت: سد مخزنی سقزچی به عنوان یکی از سدهای دارای ظرفیت توسعه گردشگری در استان شناخته می‌شود و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در نظر دارد در آینده نزدیک با مشارکت بخش خصوصی زیرساخت‌هایی را برای توسعه گردشگری در پیرامون منابع آب و تاسیسات آبی فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات