رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April

اوقات شرعی

طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین (اردبیل ) با ۲ هزار و ۵۵ هکتار مساحت در سال ۸۵ در هیات دولت و در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما تا سال ۹۴ عملا در مورد آن هیچ اقدامی صورت نگرفته بود تا اینکه در اسفند ماه سال ۹۴ مصوبه هیات دولت برای اجرایی شدن این طرح مهم اقتصادی ابلاغ شد.

منطقه ویژه اقتصادی نمین در استان اردبیل با اینکه از مدت‌ها پیش تصویب شده ولی تاکنون در عمل فعالیت خاصی نداشته و حرکت سرمایه‌گذاری و عمرانی در آن حرکتی لاک‌پشتی است.

 با اینکه کارشناسان و مسئولان در این سال‌ها بر نقش مهم منطقه ویژه اقتصادی در رونق و توسعه اقتصادی استان تاکید داشته‌اند اما تاکنون اقدامی اساسی در فعال‌سازی آن  صورت نگرفته است.

از زمان ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین تاکنون تقریبا سرمایه‌گذاری اقتصادی منجر به فعالیت در آن  صورت نگرفته و تنها  واحد تولیدی  در دست ساخت در آن که  تولید ظروف شیشه ای است هنوز به نتیجه نرسیده است.

به اعتقاد کارشناسان، نبود زیر ساخت‌های لازم در این شهرک مهمترین عامل در رکود کارها در منطقه ویژه نمین بوده و می‌بایست برای جذب سرمایه‌گذاران در این زمینه اقدامات عاجل صورت گیرد.

گفته می‌شود پارسال ۱۷ سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده بودند ولی بدلیل نبود زیر ساخت و مشوق‌های لازم هنوز اقدام مهمی از سوی آنها برای سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین (اردبیل ) با ۲ هزار و ۵۵ هکتار مساحت در سال ۸۵ در هیات دولت و در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما پس از گذشت ۱۵ سال هنوز روند و تحقق آن از مطالبات جدی مردم این استان محسوب می‌شود.

مناطق ویژه اقتصادی با رویکرد توسعه صنعت و صادرات، پیشران ترقی کشور محسوب می‌شوند و فعالیت آنها به لحاظ معافیت و مزیت‌های قانونی با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، اقتصاد بومی و تولید ملی را شکوفا می کند.

حرکت لاک‌پشتی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین

تسهیل واردات و صادرات کالا، حمایت از صنایع داخلی، جذب فناوری های نوین، سرمایه گذاری در تولید و توسعه منطقه ای، پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی، ارتباط تجاری بین المللی، تحرک بخشی به اقتصاد منطقه ای، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، جذب سرمایه گذاری، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغالزایی از  مزایای منطقه ویژه اقتصادی در استان می باشد.

جذب سرمایه های داخلی و خارجی ،ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در استان و کشور،کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازار های رقابتی جهانی ،ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا ،حضورفعال در بازار های منطقه ای و بین المللی ،اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی،ارتقا سطح تکنولوژی و بهره گیری از فن آوری های برتر و نوین اقتصادی ،فراهم نمودن زمینه استراتژی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات و پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه نیز از اهداف کلی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است.

عاطف ناصری فرماندار شهرستان نمین گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین به نفع کل استان اردبیل است و بیش از ۷۰ درصد مردم استان از آن منتفع خواهد شد.

وی افزود: تمام امکانات زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی نمین بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مهیا شده و باید اقدام های لازم برای ایجاد منطقه انجام شود.ناصری  بیان کرد: نزدیک بودن به فرودگاه اردبیل ، قرار گرفتن در مسیر بزرگراه ، نزدیکی به مرکز استان ، قرار گرفتن در جوار گمرک و دسترسی نزدیک به سایر استان های شمالی و همچنین داشتن امکانات خدماتی از جمله زیرساخت های لازم در این منطقه است.

فرماندار نمین افزود: منطقه ویژه اقتصادی نمین یکی از مهم ترین قابلیت های استان اردبیل است که باید همه مسئولان و نمایندگان برای استفاده از این مزیت تلاش کنند.

وی تسهیل واردات و صادرات کالا، حمایت از صنایع داخلی، جذب فناوری‌های نوین، سرمایه‌گذاری در تولید و توسعه منطقه‌ای، پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، ارتباط تجاری بین‌المللی، تحرک بخشی به اقتصاد منطقه‌ای، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، جذب سرمایه‌گذاری، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین‌آلات خط تولید، ابزار اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغال‌زایی را از اهداف و مزایای منطقه ویژه اقتصادی در استان ذکر کرد.

حرکت لاک‌پشتی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین

کارشناسان با اشاره به مزیت‌ها و تاثیرات اقتصادی مناطق ویژه اقتصادی بر ضرورت فعال‌سازی این منطقه در نمین تاکید دارند و در این راستا تکمیل زیرساخت‌ها  و ارایه مشوق‌های ویژه به سرمایه گذاران را برای حضور در منطقه ضروری می‌دانند.

به‌گفته آنها، در حال حاضر بخش خصوصی چندان رغبتی به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین ندارد و خواسته اصلی سرمایه گذاران اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

بهنام پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: بخش خصوصی با قیمت مصوب واگذاری زمین و زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی اردبیل تمایلی به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای صنعتی ندارد.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی با قیمت ۷۰۰ هزار تومان نرخ زمین و زیرساخت‌های واگذار شده در منطقه ویژه اقتصادی رغبت و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد و باید تمامی زیرساخت‌ها و زمین در منطقه ویژه اقتصادی به صورت رایگان تأمین شود.

پیر موذن گفت: اگر گرجستان رتبه نهم را در بهبود فضای کسب و کار دارد به دلیل واگذاری رایگان زمین به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم بسترهای این کار را فراهم کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: تا زمانی که زمین رایگان و مشوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب معقول و منطقی برای کارآفرینان داخلی و خارجی فراهم نیاید، وضعیت استان به همین منوال خواهد بود و ما قادر نخواهیم بود سرمایه‌گذاران خارجی را جذب استان کنیم.

یاسرعبداللهی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری اردبیل هم در این باره گفت: منطقه ویژه اقتصادی اردبیل از بسترهای راهگشا در ایجاد فرصت‌های اشتغال و افزایش توان اقتصادی در استان است.

وی اظهار کرد: سال‌هاست که منطقه ویژه اقتصادی در پیچ و خم صدور مجوزهای قانونی و بروکراسی اداری گرفتار شده و شایسته است با همکاری دستگاه‌های خدمات رسان در این منطقه و تقویت زیرساخت‌ها بتوان به توسعه تولید، اشتغال و سرمایهگذاری کمک کرد.

عبداللهی با اشاره به اینکه اردبیل سال‌هاست از یک فقر و محرومیت مزمن رنج می‌برد، افزود: ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند گره کور اشتغال و معیشت را در اردبیل باز کند و روزنه امیدی برای بیکاران اردبیل باشد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری اردبیل به مزایای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین اشاره کرد و افزود: تسهیل واردات و صادرات کالا، حمایت از صنایع داخلی، جذب فناوری‌ های نوین، سرمایه گذاری در تولید و توسعه منطقه ‌ای، پشتیبانی از فعالیت ‌های اقتصادی، ارتباط تجاری بین المللی، تحرک بخشی به اقتصاد منطقه ‌ای، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، جذب سرمایه گذاری، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغالزایی از اهداف و مزایای مناطق ویژه اقتصادی است.

در این حال مسئولان استان اردبیل می‌گویند که تمام تلاش خود را برای فعال سازی این منطقه و ایجاد زیرساخت‌ها در ان و ارایه مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌کنند.

سید حامد عاملی استاندار اردبیل گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی شهرستان نمین با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوطه تا یک ماه آینده آماده می‌شود.

وی افزود: برای تامین زیرساخت‌های لازم و تعیین قیمت‌گذاری زمین برای سرمایه‌گذاری با سازمان بازرگانی شاهد مجری طرح هماهنگی‌های لازم انجام شده و قرار است در روزهای آتی این مهم عملیاتی شود.

عاملی افزود: برق رسانی، گاز رسانی، فیبر نوری و آب این منطقه با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود و تلاش براین است در این مجموعه اشتغال و تولید رونق بیشتری داشته باشد.

استاندار اردبیل با دعوت از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین و بهره‌مندی از امتیازات این منطقه گفت: سرمایه‌گذاری و افزایش واحدهای تولیدی در استان ایجاب می‌کند تا از زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی نمین برای جذب سرمایه‌گذاری استفاده شود.

وی با بیان اینکه بستر و فضا برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین فراهم است، افزود: تامین زمین ارزان‌قیمت با هدف رونق تولید و اشتغال و معافیت از عوارض گمرکی از جمله مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این منطقه است و در حال حاضر سرمایه‌گذرانی از داخل و خارج برای سرمایه‌گذاری در آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به  روند اجرایی کارخانه کریستال (تولید ظروف شیشه‌ای ) گفت:روند اجرایی این کارخانه مطلوب است و قرار است ظرف ۲ ماه آینده فاز اول این کارخانه افتتاح شود و همچنین برای تامین زیرساخت‌های آن هم ظرف هفته آینده با هماهنگی دستگاه های اجرایی تمام زیرساخت‌های این مجموعه آماده می‌شود.

عاملی افزود:در فاز اول کارخانه کریستال نزدیک ۲۵۰ نفر صاحب شغل می‌شوند و در فاز بعدی نیز بیش از ۳۵۰نفر شاغل خواهند شد.

حرکت لاک‌پشتی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین

وی اظها کرد: از آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی نمین بالغ بر ۱۲ سال می گذرد که امیدواریم با تلاش ویژه مسئولان شاهد آغاز بهره برداری و سرمایه گذاری در این منطقه باشیم.

عاملی با اشاره به اینکه هر سرمایه گذار بخش خصوصی که با هدف سرمایه گذاری  و ایجاد اشتغال در این منطقه وارد عمل شود، مورد حمایت ما قرار می گیرد، تصریح کرد: واگذاری زمین رایگان برای ایجاد واحدهای متعدد و معافیت از عوارض گمرکی از جمله امتیازات ویژه در این منطقه عظیم اقتصادی است.

وی گفت: تمام زمینه های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین مهیاست و با اعلام آمادگی شرکت های داخلی و خارجی سرمایه گذاری در این منطقه امیدواریم در آینده شاهد رونق و پیشرفت آن به نفع اردبیل باشیم.

ناصر روحی مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین هم در این باره گفت: بستر و زمینه برای سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم شده و آماده حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی نمین هستیم.

وی افزود:زمین به صورت رایگان در این منطقه به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود ولی برای تامین زیرساخت‌های لازم دریافت مبالغی از سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم اعم از برق ،آب ،گاز و راه در منطقه ویژه اقتصادی نمین فراهم شده و طی بازدیدی که استاندار اردبیل از این منطقه داشتند مقرر شد دستگاه‌های مربوطه ظرف ۲ ماه آینده زیرساخت‌های لازم را آماده کنند.

روحی ادامه داد: عملیات اجرایی آماده‌سازی فاز اول این طرح به میزان ۴۰۰ هکتار به اتمام رسیده و حصار کشی و فنس‌کشی فاز اول طبق استاندارد گمرکات انجام گرفته است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین اظهار کرد: مجموع منطقه ویژه اقتصادی نمین ۲ هزار و ۵۵ هکتار است که با حضور و سرمایه‌گذاری در این منطقه  زمینه برای اشتغال سه هزار نفر دراستان اردبیل فراهم می‌شود و فاز دوم این طرح هم بعد از اتمام فاز اول اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به عملیات اجرایی کارخانه کریستال در منطقه اقتصادی ویژه نمین افزود: این کارخانه یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در خاورمیانه محسوب می‌شود که فاز اول این کارخانه ظرف ۲ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

روحی با بیان اینکه  بستر و فضا برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین فراهم است، افزود: تامین زمین ارزان قیمت با هدف رونق تولید و اشتغال  و معاف از عوارض گمرکی از جمله مشوق های لازم برای سرمایه گذاری در این منطقه است.

طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین (اردبیل ) با ۲ هزار و ۵۵ هکتار مساحت در سال ۸۵ در هیات دولت و در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما تا سال ۹۴ عملا در مورد آن هیچ اقدامی صورت نگرفته بود تا اینکه در اسفند ماه سال ۹۴ مصوبه هیات دولت برای اجرایی شدن این طرح مهم اقتصادی ابلاغ شد.

طرح منطقه ویژه اقتصادی نمین در پنج فاز قابل اجراست.

گزارش:یعقوب شاددل

اخبار مرتبط

نظرات