رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

اوقات شرعی

نشست بررسی راهکارهای برگشت اشیای موزه صارم السلطنه به نمین در دفتر شورا:

تامین حفاظت اشیاء پاشنه آشیل این جابجایی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ویلکیج، این نشست روز پنجشنبه ۹ دی  باحضور معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و مدیر موزه های استان در دفتر شورا با حضور همه اعضا برگزار شد.

عباد جعفری رئیس شورای شهر نمین با اعلام اینکه موزه صارم السلطنه هویت و شناسنامه نمین میباشد گفت:در این جلسه حضور مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری یکی از خواسته های اعضای شورای شهر بود که باید در مورد جابجایی و نحوه بازگرداندن آنها به موزه نمین توضیح میدادند.

وی در ادامه گفت: دغدغه اصلی شهروندان بازگرداندن اشیا به موزه میباشد که باید تدابیر لازم توسط اداره مذکور انجام گیرد.

اسفندیار حضرتقلی زاده نائب رئیس شورای شهر نمین با اعلام اینکه در چارچوب کلی باید به دور از حواشی ایجاد شده در مورد جابجایی اشیا، ما پاسخگوی افکار عمومی باشیم اذعان داشت: مسیر طی شده برای جابجایی اشیا و شرایط برگرداندن آنها انتظاریست که شهروندان از ما دارند و باید این مشکل به زودی مرتفع شده تمامی اشیا که یکی از مطالبه های مهم شهر نمین میباشد صورت پذیرد.

وی ادامه داد: سکوت محض ارگانهای زیربط در مورد این جابجایی نوعی توهین به ما و مردم شهر نمین میباشد چرا که دلیل کمبود نیرو برای چنین موزه ای در سطح استان از ضعف های اداره کل میباشد و در طول این چند سال باید زیرساخت های اولیه نگهداری و تامین نیروی حفاظت آن بررسی و تامین میشد.

بهمن شاهماری دیگر عضو شورای شهر نیز با اعلام اینکه در یکسال گذشته هیچ نهادی پاسخگوی این مطالبه نبوده است گفت: با مراجعه به موزه و درخواست صورتجلسه جابجایی اشیاء متاسفانه هیچ نوع سندی ارایه نشده است و این موضوع شائبه های زیادی را بین شهروندان ایجاد کرده است و امیدواریم حداقل یک نسخه از این صورتجلسه در اختیار خود نمایندگی شهرستان قرار داده شود.

شاهماری اضافه کرد: فشار روحی و روانی شهروندان و نگاه منفی به مدیران شهری باعث شده است که هویت و فرهنگ نمین زیر سوال برود و باید در اسرع وقت  پروسه برگرداندن اشیا تسریع یابد.

میثم تهیدست  عضو دیگر شورا با اشاره به قدمت چندساله موزه صارم السلطنه در نمین اظهار داشت: متاسفانه جایگاه فرهنگی نمین دچار تبعیض قرار گرفته است و هیچ گونه رسیدگی به میراث فرهنگی و گردشگری نمین نمیشود.

وی افزود: جابجایی مدیر نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری نمین نمود نگاه سیاسی در منطقه میباشد چرا که دقیقا در زمان مدیریت وی تمامی اشیا از موزه خارج شد و بعد از یک سال وی نیز از این مدیریت برکنار شد.

مجیدی سخنگوی شورای ششم با یادآوری پیگیری جابجایی اشیا حتی در دوره پنجم گفت:طی پیگیری ها و نامه نگاری در دوره پنجم، مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گرشگری با دهن کجی هنوز هیچ گونه پاسخ معتبری به این موضوع نداده است.

مجیدی اضافه کرد: یکی از مطالبات اصلی شهروندان تبدیل نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان به اداره میباشد و باید این اتفاق به لحاظ پتانسیل گردشگری و صنایع دستی و شهر ملی گلیم (عنبران) به زودی محقق شود.

عینی مدیر موزه های استان اردبیل در جواب انتقادهای اعضای شورای شهر گفت: با توجه به شرایط کرونایی و تعطیلی موزه ها و مجتمع های گردشگری استان این اقلام به لحاظ تامین امنیت توسط نیروهای یگان حفاظت سازمان میراث نگهداری میشد و الان در استان با کمبود نیرو مواجه هستیم ولی در صورت تامین امنیت و قبول کردن تمام مسئولیت های نگهداری موزه از طرف رئیس شورای امنیت شهرستان (فرماندار نمین)، تمامی اشیاء از مخزن اصلی در مرکز استان به موزه نمین باز گردانده میشود.

عینی در پاسخ به خواسته های به حق اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه شهردار نمین این هزینه را متقبل میشود گفت که به لحاظ چارت سازمانی در کل کشور تامین امنیت شهرستان توسط فرمانداری انجام میگیرد و این موضوع باید از طریق فرمانداری صورت بگیرد.

وی گفت : بحث هزینه برای امنیت یکی از مولفه های تامین یگان حفاظت میباشد ولی بحث امنیت اشیا و موزه در حیطه شورای امنیت شهرستان میباشد و فرماندار نمین باید خود متقبل تمامی شرایط نگهداری اموال موزه باشند که در صورت تایید فرماندار نمین تمامی اقلام طبق صورتجلسه به موزه صارم السلطنه باز میگردد.

عینی گفت: شناسنامه تمامی اشیاء در سامانه جام موجود میباشد و جابجایی اشیا طی صورتجلسه انجام گرفته و جای هیچ نگرانی نیست.

در ادامه محمدی معاون اداره میراث و فرهنگی و گردشگری گفت: نامه نگاری های زیادی از طرف استان به وزارت ارسال شده مبنی بر اخذ دستور برای تبدیل نمایندگی به اداره شهرستان نمین که به زودی محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد : یکی از اولویت های اصلی اداره کل بازگشت اشیا به موزه های شهرستان هاست که با تامین نیروی حفاظت و همکاری شورای تامین این مهم اتفاق خواهد افتاد.

اعضای شورای شهر مصمم به پیگری مجدانه برای برگرداندن اشیاء هستند و این مطالبه گری ادامه خواهد یافت و به زودی در جلسه ای با فرمانداری روند بازگردانی هویت موزه صارم السلطنه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گزارش : ناصربرزگر

اخبار مرتبط

نظرات