رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

اوقات شرعی

به بهانه پایان دادن به سریال انتصاب سرپرست و شهردار در عنبران و آبی بیگلو:

فرصت دیده شدن

شهرهای کوچک مثل آبی بیگلو و عنبران از لحاظ گنجایش شهری و درآمد ضعیف هستند و بودجه های شهردار بیشتر برای مصوبات حقوق و مزایا صرف میشود تا مصوبات اجرایی و این خود یکی از معضل های مدیریت شهری است و همیشه یکی از موانع تفکر رو به رشد شهردار برای توسعه زیرساختی شهرمی باشد.

شهرداری ها همیشه یکی از مجموعه های مهم مدیریت شهری محسوب میشوند و دارای زیرمجموعه های فرهنگی ، اجتماعی ، خدماتی و اجرایی هستند.
در راس مدیریت این مجموعه شهردار مکلف به مدیریت سازمانی مجموعه و هماهنگی برای ارایه خدمات بهتر برای شهروندان در معاونت های خود میباشد.
شهرداری موفق هست که بتواند با تفکر آزاد و اختیار عمل و آشنا بودن به استراتژی های موجود در منطقه مدیریت خود، به نحو احسن با احترام گذاشتن به افکار عمومی و شهروندان و استفاده از نظرات متخصصین راهبردها و اهداف خود را پیش ببرد.
از دست دادن حمایت مردم برای اعضای شورای شهر و شهردار کار اشتباهی است و باید مطالبات مردم را طوری انجام داد که راضی باشند. دغدغه اکثر شهروندان کمبود یا نبود افراد متخصص و کاردان برای مدیریت شهرداری نیست بلکه مطالبه اصلی آنها انتخاب شهردار حداقل به مدت چهار سال بدون اینکه تغییری یابد، است.
مردم معمولا از شهرداری های چند سال گذشته آبی بیگلو و عنبران رضایت ندارند و باید شهرداران جدید که هرکدام با پروسه خاص خود به این عنوان رسیدند رضایت مردم را در شهرداری جلب کنند.
پول درآوردن در شهرداری مشکل نیست، پول درست درآوردن و خرج کردن مهم است، پولی که در شهرداری از راه های مختلف بدست می آید نباید خلاف قانون باشد و بیخود و بی جهت بدون برنامه ریزی هزینه شود.
عنبران دارای پتانسیل های زیادی از جمله معادن و توسعه گردشگری از لحاظ شهر ملی گلیم بودن میباشد که شهردار باید با استفاده از متخصصین این حوزه ها و برنامه ریزی در این مسیر برای کسب درآمد تلاش کند.
تجربه نشان داده است که ارایه خدمات شهری مطلوب منوط بر کسب درآمد بییشتر شهرداری است و تبلیغات رسانه ای خدمات از جمله لکه گیری آسفالت و زیباسازی و جدول کشی بدون نداشتن برنامه و درآمد محکوم به شکست و بدهکاری در مجموعه شهرداری است.
در آبی بیگلو نیز که به لطف شهرداران گذشته و نبود درآمد پایدار پسرفت خدمات شهری به اوج خود رسیده است و شهر از سیمای اصلی خود خارج شده است، باید شهردار جدید بتواند با برنامه ریزی کوتاه مدت و درآینده بلند مدت این کاستی ها را بهبود ببخشد.
بیشتر درآمد شهرداری آبی بیگلو میتواند از طریق توسعه گردشگری در منطقه حاصل شود و باید شورای شهر و شهردار درکنار هم درآمد پایدار خود را از راه هایی جز فروش زمین بدست آورند تا بتوانند در مدیریت خود موفق باشند.
متاسفانه در چند سال گذشته قیمت زمین های شهر آبی بیگلو به طور سرسام آوری رشد کرده در حالی که سیمای شهری آن هیچ شباهتی به یک شهر گردشگری ندارد و در این میان شهردار موظف به تصمیم جدی برای تغییر چهره شهری است.
البته نباید نادیده گرفت که شهرهای کوچک مثل آبی بیگلو و عنبران از لحاظ گنجایش شهری و درآمد ضعیف هستند و بودجه های شهردار بیشتر برای مصوبات حقوق و مزایا صرف میشود تا مصوبات اجرایی و این خود یکی از معضل های مدیریت شهری است و همیشه یکی از موانع تفکر رو به رشد شهردار برای توسعه زیرساختی شهرمی باشد.
ولی شهرداری که مسئولیت این مدیریت را به عهده میگیرد از شرایط و امکانات حوزه خود آگاه میباشد و مطمئنا شورای شهر نیز باید در راستای مدیریت شهر برنامه های شهردار منتخب را بررسی نمایند تا از تعدد انتصاب سرپرستی و شهرداری ها جلوگیری کنند.
چرا که در این چند سال تجربه های متعددی در این دو شهر اتفاق افتاده است و باید از این تجربیات درس گرفت و راه های رفته را که موجب رشد مدیریت شهری نشده اند دوباره طی نکنند و با برنامه و احترام به آرای مردم و شعور شهروندان در خدمت آنها باشند.

همانطور که اشاره شد هر دو شهر مذکور دارای پتانسیل های زیادی برای کسب درآمد پایدار و رشد هستند که نیاز به همفکری اعضای شورای شهر و شهردار میباشد که شهر و شهروندان را در اولویت قرار دهند و نه خود و جایگاهشان را که نهایتا این مهم با تعیین اهداف برای خدمت رسانی شهری و بهینه برای شهروندان محقق میشود.

یادداشت: ناصربرزگر

اخبار مرتبط

نظرات