رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

اوقات شرعی

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: فصل نخست عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو شهرستان نمین آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ویلکیج به نقل از موج ، روح‌الله محمدی ، معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: عملیات کاوش باستان‌شناسی محوطه قره‌حسنلو واقع در روستای حسنلو شهرستان نمین براساس مجوز صادره از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به سرپرستی فریبرز طهماسبی در حال انجام است.

وی افزود: کاوش باستان‌شناسی مذکور در راستای نجات‌بخشی آثار تاریخی بوده و تلاش می‌شود در زمان تعیین شده جامع­ترین اطلاعات از این محوطه باستانی برداشت شود و برهمین اساس انتظار می‌رود با ایجاد ترانشه­هایی در ابعاد وسیع و بخش‌های مختلف محوطه، اطلاعات جامع از وضعیت یافته­ها و لایه­های فرهنگی محوطه کشف و شناسایی شود.

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: محوطه قره حسنلو به دلیل قرارگیری در مسیر رسوب­گذاری دامنه­های کوهستان سبلان، به طور کامل زیر لایه­ای از رسوب به ضخامت حدود یک متر قرار گرفته  که پس از برداشت انباشت رسوبی شواهدی از لایه­های فرهنگی به‌ دست آمد و تا به امروز براساس نتایج کاوش ترانشه­ها شواهدی از ساختار معماری اولیه محوطه به دو شیوه ساختار خشتی و سنگی شناسایی شده است.

محمدی افزود: ساختارهای خشتی به شکل دیوارهای عریض بوده که با ملاط گل بهم چسبیده شده‌اند و این دیوارهای خشتی به نظر می­رسد قسمتی از ساختار معماری فضاهایی باشد که بخش­هایی از آن در این کاوش به دست آمده است.

وی با اشاره به کشف شواهدی از یک تدفین انسانی در این کاوش باستان­شناختی محوطه گفت: این تدفین انسانی به شیوه تاق باز بوده و به نظر می­رسد متعلق به دوران تاریخی باشد.

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گاه‌نگاری محوطه را براساس یافته­ های سفالی متعلق به عصر آهن ۱ و ۲ عنوان کرد و گفت: با تداوم کاوش­های باستان‌شناختی در این محوطه، انتظار می­رود وضعیت ساختارهای معماری و کاربری فضاها و گاه‌نگاری نسبی آن روشن­تر شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات