رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

اوقات شرعی

توسعه فضاهای فرهنگی همواره بعنوان یک اصل پیش شرط توسعه و تحول فرهنگی در هر منطقه ای یک نیاز مبرم و اساسی است و زمانی که ما در لابلای گفتار خود همدیگر را به رعایت مسائل فرهنگی دعوت می کنیم لازم است نیم نگاهی هم به توسعه زیرساخت های فرهنگی آن منطقه داشته باشیم.

زمانی که در شهرستان نمین برای برگزاری یک مراسم فرهنگی و هنری که نمایانگر فرهنگ و هنر اصیل آن منطقه می باشد، فضای مناسبی وجود ندارد و چه بسا در سال های اخیر برای برگزاری بسیاری از مراسمات فرهنگی و هنری به محل های نامناسبی چون سالن های ورزشی، تالارهای پذیرایی و یا گزینشی دعوت کردن افراد در محل اداره اجاره ای بسیار کوچک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پناه می برند، نیاز به تمکیل پروژه فرهنگسرای ناتمام نمین بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

اما در مسیر شروع فرهنگسرای نمین که تا کنون بارها مطرح و سپس به باد فراموشی سپرده شده است، پیچ و خم های فراوانی وجود دارد که گویی هموار کردن آنها از دست مسئولان شهرستانی خارج و ادامه سرنوشت ناتمام آن را باید از مسیر تصمیم گیری مسئولان استانی و حتی کشوری دنبال کرد.

گذری بر اظهارات مسئولان شهرستانی در چند سال اخیر که گاهاً در حضور مسئولان استانی و حتی کشوری بیان شده است بیان می دارد که همگان بر اتمام این فرهنسگرا اتفاق نظر دارند اما متأسفانه این اظهارات تا کنون در عمل تنها در حد یک حرف باقی مانده است.

در اولین حضور استاندارجدید اردبیل در شهرستان نمین که جلسه شورای اداری پرباری نیز به همراه داشت و دغدغه تمامی ادارات و سرمایه گذاران در آن مطرح و حل و فصل شد متاسفانه تنها پروژه ای که در آن حتی نامی از آن برده نشد مجموعه فرهنگی هنری شهر نمین بود که تا کنون ۶۰ درصد از آن در طول چندین سال احداث شده است.

متاسفانه نگاه به مقوله شهر فرهنگی در نمین از یاد رفته است و بیشتر فضای اقتصادی بر منطقه حاکم شده است و شعار شهر فرهنگ را یدک میکشیم.

این مجموعه با تزریق اعتبار حدودا ۴ میلیارد تومان به بهره برداری کامل خواهد رسید ولی با تمام تلاش ها و اظهار نظرهایی که شده هر روز ساختمان آن رو به فرسایش و نابودی است و با توجه به اینکه از پروژه های واگذار شده به اداره راه و شهرسازی است ولی در اولویت های اجرایی آن اداره به شمار نمی آید.

ساختمان شهر عنبران نیز مشابه شهر نمین نیاز به تزریق اعتبار و واگذاری به پیمانکار میباشد که از بلاتکلیفی در بیاید و برای شهر ملی گلیم میتواند پتانسیل خوبی برای برگزاری جشنواره های متنوع برای شناساندن صنایع دستی و فرهنگ منطقه باشد.

شایان ذکر است که پروژه فرهنگسرای شهرستان نمین پس از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ادامه فعالیت ساخت و اتمام آن بدلیل نبود اعتبارات لازم و همچنین گنجانده نشدن ردیف اعتبار لازم برای ادامه ساخت آن در بودجه سالانه  و یا حتی گنجانده شدن در ردیف اعتبار شهرستانی نیز در اولویت پروژه های اجرایی نیست و تا کنون متوقف شده است و از اظهار نظرات مسئولان چنین برداشت می شود که شهروندان نمینی و بویژه علاقمندان حوزه فرهنگ و هنر حداقل تا چند سال آتی فکر ادامه ساخت و اتمام این فرهنگسرا را بعنوان پیش شرط تحول فرهنگی شهرستان از دفترچه خاطرات خود حذف کنند مگر اینکه در این میان تنها امیدشان تحقق وعده های مسئولان جدید در چهارچوب توسعه برنامه های فرهنگی شهرستان باشد.

 

ناصربرزگر

اخبار مرتبط

نظرات