رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April

اوقات شرعی

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل

مجوزهای بی رویه معدن اهالی عنبران را در معرض بن بست و مهاجرت قرار داد ه است

فقط در روستای جید ۹۰ درصد درصد خانه‌ها ترک برداشته است یعنی ۷۰ خانه در اثر انفجار ترک برداشته و خطری شده است.
 آخرین مصیبت خرابی جاده‌ها در اثر عبور و مرور ماشین‌های سنگین است فقط یک معدن ۲۰۰ تریلی لاشه برمی‌دارد درآمد روزانه درآمد ماهانه و درآمد سالیانه یک رقم بسیار فوق العاده است، اما چه عائدی و چه برکتی برای منطقه دارد؟ در حد صفر گاهی یک تیغی به جاده‌ها می‌اندازند در حالی که نسبت به درآمد معادن این کار مثل ذره در برابر دریاست.

به گزارش خبرنگار ویلکیج به نقل از تسنیم،نماینده ولی فقیه در استان اردبیل که اخیراً به عضویت افتخاری یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل درآمده و یونیفرم آن را دریافت کرده است با انتقاد از صدور مجوز‌های بی رویه معدن در شهر عنبران و تاثیرات معدن کاری بر محیط زیست این منطقه گفت: عزیزان من کره زمین نعمت بزرگ الهی و سفره پذیرایی خداوند از انسان است همه ما وظیفه داریم از آن محافظت کنیم هرگونه اتلاف منابع، هرگونه دستکاری غیر علمی در طبیعت و باز گذاشتن دست سودجویان برای تخریب طبیعت گناه کبیره و بزرگترین اضاعه حق الناس است متاسفانه این گناه کبیره در بعضی از نقاط استان ما اتفاق افتاده است و این نشان می‌دهد که ما در حفظ محیط زیست خیلی عقب مانده هستیم.

وی گفت: من در این خطبه یک مورد آن را عرض می‌کنم در منطقه عنبران یک فاجعه بزرگ اتفاق افتاده است سیل‌آسا مجوز معدن صادر شده است برای یک روستا ۱۷ مجوز معدن صادر شده این معادن علاوه بر تخریب طبیعت، اهالی را در معرض بن بست و مهاجرت قرارداده است تخریب کوه‌ها با ماشین‌های سنگین و با انفجارات روی تمام محصولات و سلامتی مردم اثر گذاشته است اولاً گندم از بین رفته است شب‌ها شبنم ساقه را می‌گیرد و روز گرد و غبار حجیم روی ساقه‌ها می‌نشیند و به گِل و ماده سفت تبدیل و ساقه را خفه می‌کند ساقه بالا می‌آید، ولی وقتی کمباین کار می‌کند از دانه خبری نیست کسی که ده هکتار در روستای جید زمین زراعی دارد می‌گوید قبل از معادن از طریق ده هکتار ۵۰ تن گندم برداشت می‌کردم الان به دوتن هم نمی‌رسد باغات منطقه درست به همین دلیل از بین رفته است، چون گرد و غبار در موسم گل دهی روی غنچه می‌نشیند و قابلیت آن را از بین می‌برد.

آیت الله عاملی با ابراز نگرانی به خاطر از بین رفتن صنعت زنبور عسل در عنبران اظهار داشت: صنعت زنبور عسل نیز کلاً از بین رفته است قبلاً یک نفر ۴۳۰۰ کندو داشت الان از زنبور عسل اصلاً خبری نیست چرا؟ چون در اثر انفجار خواب زمستانی کندو‌ها به هم می‌ریزد آن‌ها بیدار می‌شوند و به حرکت در می‌آیند، اما در بسته است، چون زمستان است آن‌ها که حرکت کردند باید زیاد غذا بخورند غذای موجود در کندو‌ها را می‌خورند، ولی چون به صحرا نمی‌روند دیگر غذا وجود ندارد و همه آن‌ها از گشنگی می‌میرند فقط یک نفر ۳۰۰ کندو از دست داده است طرف بهار کندو را باز کرده، اما دیده همه آن زبان بسته‌ها از گرسنگی مرده اند طبعاً چنین شخصی جز مهاجرت و ترک وطن مادری چاره‌ای ندارد.

وی افزود: صنعت دامداری نیز از بین رفته است چرا؟ چون مراتع از بین رفته است از تعدد گونه‌های گیاهی دیگر خبری نیست توجه شود که در ساعت ۱۱ ظهر در سه متری در اثر غبار نمی‌توان تشخیص داد که این شخص که از مقابل می‌آید چه کسی است قطعاً در این غبار شدید امکان رشد مرتع نیست این حجم از غبار سم مهلک برای مرتع است نتیجه این شده که روستایی که زمانی ۱۲۰۰ دام سبک و سنگین داشت الان ۶۰۰ دام هم ندارد و عجیب این است که گرد و غبار شدید گاهی موجب مرگ دام هم می‌شود.

آیت الله عاملی ادامه داد: یکی دیگر از مصائب صدور مجوز معادن به صورت بی‌حساب این است که در این منطقه تمام پرنده‌های بومی که قرن‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند همه از بین رفتند و این به چرخه محیط زیست صدمه جدی می‌زند یک کبک سالانه ۱۶۰ کیلو سن گندم و سایر آفت‌ها را می‌خورد، اما دیگر از صدای کبک صدای باقرقره صدای بلدرچین و صدای توراغیی و از قرقی‌های محلی خبری نیست وقتی که کبک ریشه کن شد باید برای دفع آفت سم آورده شود وقتی سم و کود زده می‌شود انسان‌ها سرطان می‌گیرند وقتی سرطان می‌گیرند مجبور به مصرف دارو‌های آمریکایی می‌شوند

وی پیشنهاد کرد: تمام سلاح‌های شکار باید در کل کشور جمع شود دیگر خبری از حیوانات نمانده تا شکار شوند. یک مصیبت دیگر این است که چشمه‌ها خشک شده، چون در اثر انفجار مبدأ چشمه‌ها در زیر زمین ترک برمی دارد و راه آب مسدود می‌گردد این منطقه چشمه‌های قدیمی و برکه‌های ذخیره آب داشت، اما حالا همه آن‌ها یک رویا و در حد خاطره است.

وی اضافه کرد: یک مصیبت بزرگ دیگر به خطر افتادن صحت و سلامتی مردم است ذرات معلق در هوا همه جا را فرا گرفته است از هوای پاک روستایی و کوهستانی خبری نیست طبعاً مشکلات تنفسی برای ساکنین درست می‌شود. یک مصیبت عجیب این است که ۹۸ درصد ساختمان‌های جدید که با حمایت بنیاد مسکن درست شده در اثر انفجارات ترک خورده است توجه شود خانه‌های جدید اینگونه است از خانه‌های گلی دیگر خبری نیست.

وی افزود: فقط در روستای جید ۹۰ درصد درصد خانه‌ها ترک برداشته است یعنی ۷۰ خانه در اثر انفجار ترک برداشته و خطری شده است.
آخرین مصیبت خرابی جاده‌ها در اثر عبور و مرور ماشین‌های سنگین است فقط یک معدن ۲۰۰ تریلی لاشه برمی‌دارد درآمد روزانه درآمد ماهانه و درآمد سالیانه یک رقم بسیار فوق العاده است، اما چه عائدی و چه برکتی برای منطقه دارد؟ در حد صفر گاهی یک تیغی به جاده‌ها می‌اندازند در حالی که نسبت به درآمد معادن این کار مثل ذره در برابر دریاست.

آیت الله عاملی ادامه داد: حجم تخریب آنقدر زیاد است که یک کوه را از بیخ و بن برداشته اند و دیگر از آن خبری نیست یک بومی می‌گوید دو کوه کوچک و بزرگ در منطقه بود از قدیم، اهل محل آن‌ها را به نام پدر و پسر می‌شناختند، اما دیگر از فرزند خبری نیست.

وی ضمن تاکید بر لزوم ورود مستقیم دستگاه قضایی به تخریب‌های که به محیط زیست صورت گرفته خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته اهالی به طور مکرر به مسئولین نامه نوشته اند و با کمال تعجب جوابی نگرفته‌اند حالا موسم آن است که مسئولین بدانند که مردم بی پناه و بی صاحب نیستند اولاً مدیران صنعت و معدن، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، محیط زیست و فرماندار منطقه آن‌ها که در گذشته در دولت قبل سر کار بودند و مجوز دادند یا تماشا کردند باید مو‌اخذه شوند و اگر مدیران فعلی هم قصور کردند باید مو‌اخذه شوند ثانیاً از دادستان محترم می‌خواهم حالا که مسئولین اجرایی به وظیفه خود عمل نکرده اند مستقیماً وارد ماجرا شود و امید به زندگی را به اهالی منطقه برگرداند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات