رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

اوقات شرعی

گردنه حیران در حال نابودی است

حیران ،سرگردان مدیریت

سالهاست که گردنه حیران در حال رشد و توسعه میباشد ولی موضوع حفظ جنگل و منابع طبیعی در لابلای مناقشات سیاسی و دولتی و گردشگری فراموش شده و سهم خواهی به بهانه توسعه توریسم باعث نابودی فرسایشی حیران شده است

خوشبختانه دهکده حیران در طی سالهای اخیر به همت نیروهای ایرانی به مکانی تمام عیار برای گذراندن تعطیلات مبدل گشته است. امکانات رفاهی بسیار خوبی مانند استراحتگاه و اقامتگاه های بسیار خوب در این مکان برای استقبال از گردشگران مهیا شده است. با این شرایط مسافران دامنه حیران نگرانی جای استراحت و غذا را نخواهند داشت. کافی شاپ، هتل و رستوران حیران که چند ستاره است و در تمام مسیر حیران و تله کابینش برای گردشگران مهیا است. در کنار تمام این امکانات رفاهی، امکانات تفریحی مانند پیست کارتینگ، سورتمه حیران که طولانی ترین سورتمه در شمال ایران است، پیست اسب سواری، ترامبولین، قایق سواری و بسیاری از موارد دیگر در این منطقه ساخته و توسعه یافته است. اما این تمام چیزی نیست که در ارتفاع انتظار شما را می کشد، طرح هایی برای توسعه هرچه بیشتر این منطقه در آینده نه چندان دور در دست بهره برداری است. هر روز شاهد شگفتی های جدیدی در روستا و گردنه خواهید بود.

ولی حیران و تله کابین و سورتمه با توجه به اینکه یک پایلوت گردشگری میباشد آنچنان رونقی برای هر دو استان نداشته است.اکثر ویلا نشینان یا تهرانی هستند و یا تبریز در این میان همیشه بحث بر سر این بوده که حیران مال کدام استان است.

باید توجه داشت حیران برای هر استانی که باشد به عنوان یک پایلوت گردشگری و توریستی در حال نابودی است.

با ساخت و سازهای بی رویه و همچنین از بین رفتن منابع طبیعی از جمله درختان و  بایر گشتن دامنه های دره ها در چند سال اخیر قسمت متمایز کننده ای با کشور همسایه آذربایجان ایجاد کرده که سهم مرزی خودمان لخت و عریان و خالی از جنگل و فضای سبز میباشد و ویلاها همچون قارچ در حال افزایش هست.

با این رویه که جنگل در حال نابودی است باید منتظر اتفاقاتی از جمله ریزش کوه و یا رانش زمین به وسط جاده و سیلاب در مسیر بود.

با این حال مدیران استان اردبیل در حال پر کردن اوقات خود در وی آی پی های تله کابین و دعوت از مسئولان کشوری برای بازدید از تفرجگاه ها وقت میگذرانند و در حال احداث باند دوم تونل حیران هستند و اصل را به فرع ترجیح داده اند و فرماندار و نماینده آستارا  هم در تلاش برای اینکه ثابت کنند حیران مال گیلان است.

اصل موضوع حفظ جنگل و ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده عموم میباشد نه افراد خاص و حجره نشین سیاسی.

حیران برای هر استانی هم که باشد به دور از انصاف است اینگونه ویران شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات