رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

اوقات شرعی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل

تعیین حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: کارخانه فولاد، پس از اعلام نظر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در مورد حریم محوطه باستانی قره حسنلو قره حسنلو پی ریزی خواهدشد.

به گزارش خبرنگار ویلکیج به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل فردین عینی گفت: کارخانه فولاد خارج از محوطه سه هزار و ۳۰۰ متری محوطه باستانی قره حسنلو قرار دارد و عرصه بنای تاریخی قره‌حسنلو در ثبت ملی این اثر مشخص است، اما حریم آن باید با نظر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وزارتخانه تعیین شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: طبق کارشناسی‌های انجام شده، از تیر ۱۴۰۰ مشخص شد ۳ هزار و ۳۰۰ متر از این محوطه، تاریخی است که در این فضا، بنایی به مساحت ۹۰۰ مترمربع و نیز چهار گور کشف شد که اشیا و وسایل داخل آن‌ها به مخزن مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی منتقل شدند.

تعیین حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین

تعیین حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین
عینی همچنین گفت: صدور مجوز برای فعالیت کارخانه فولاد به هیچ وجه در حوزه اختیارات اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست و این اداره کل فقط به استعلامات درمورد محوطه باستانی در زمین کارخانه فولاد جواب داده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: ایجاد کارخانه فولاد به معنی از بین بردن محوطه باستانی قره‌حسنلو و حفاظت از این محوطه هم به معنی ممانعت از فعالیت کارخانه فولاد نیست و هردو در کنار هم می‌توانندبه فعالیت ادامه دهند.
محوطه باستانی قره‌حسنلو در سال ۱۴۰۱ به ثبت ملی رسید.

به دنبال فعالیت‌های احداث کارخانه فولاد در نزدیکی شهرستان نمین استان اردبیل و کشف نشانه‌هایی از محوطه باستانی قره‌حسنلو مربوط به دوره اشکانیان، موضوع حفاظت و کاوش ضرورت انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در آن، در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

تعیین حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین

اخبار مرتبط

نظرات