رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April

اوقات شرعی

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان اردبيل :

محدودیت های ترافیکی کرونا همچنان پا برجاست

ما باید اول حق مردم را بدهیم تا از آنها تکلیف بخواهیم. باید برنامه ریزی مسؤلان در راستای سود و منفعت مردم باشد که چه خدمات و امکاناتی داده ایم و در مقابل چه انتظاراتی داریم، برنامه ها باید با مردم باشد نه برای مردم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل در گفتگوی ویژه با خبرنگار پایگاه خبری ویلکیج ضمن تقدیر و تشکر از مردم فهیم استان اردبیل به جهت تمکین از محدودیت ها و مقررات ابلاغی از سوی ستاد پیشگیری کرونا، گفت: با توجه به اینکه استان اردبیل از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شده است اما محدودیت های تردد کماکان از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح برقرار بوده تا از سوی ستاد پیشگیری کرونا تصمیم جدیدی در این مورد اتخاذ گردد.
سید حجت فتاحی با اشاره به اینکه برخی از رانندگان به دلیل مسایل و مشکلات شخصی در داخل شهر تردد کرده و این محدودیت ها را رعایت نکردند افزود: همکاران ما همه وسایل نقیله از قبیل وسایل نقیله مراکز درمانی، شیفت شب ها و سایر موارد را احصا کرده بودند تا هیچگونه خللی در تردد آنها بوجود نیاید، اما متاسفانه عده ای با جعل در ارقام پلاک نیروی انتظامی و پوشاندن پلاک ها نه تنها از بحث تخلف عدول کرده اند بلکه بعنوان مجرم شناخته شده و ضمن توقیف ماشین و انتقال به پارکینک، راننده نیز به مقامات محترم قضایی معرفی شدند. چرا که اینگونه افراد با قصد و غرض قبلی که تعداد آنها در سطح استان به بیش از صد مورد وسایل نقلیه می رسید، اقدام به جرم کرده و طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی جعل در ارقام پلاک نیروی انتظامی از ۶ ماه تا یکسال حبس و زندان دارد که بیشترین برخورد در شهرستان های اردبیل و پارس آباد اعمال شده است.
وی با توجه به نزدیکی شب یلدا و احتمال افزایش تردد گفت: مردم شریف استان در این ماههای کرونایی با رعایت پروتکل های بهداشتی ثابت کرده اند که همیشه پابه پای مسئولان بوده و همکاری لازم را انجام می دهند البته احتمال می رود برخی محدودیت ها انجام گیرد و مردم باید بدانند همه این طرح ها فقط برای سلامتی خود آنها لحاظ می شود تا خدایی نکرده دچار آسیب نشوند.
سرهنگ فتاحی در خصوص جواب به سوالی که چرا برخی محدودیت های ترافیکی از قبیل بستن تقاطع میدان ورزش به چهارراه و ۱۵ خرداد به میدان شریعتی غیر کارشناسی است، گفت: همه همکاران ما تلاش خود را در جهت مدیریت ترافیک انجام می دهند و علت بستن تقاطع توسط همکاران ما بدین معنی است که راننده عزیز منظور از بستن تقاطع یعنی هسته مرکزی شهر دچار پیک ترافیکی شده و با تردد در این خیابان باعث ترافیک و اذیت خود نشوید که متاسفانه برخی رانندگان ضمن آنکه شاکی می شوند اما بازهم متوجه نمی شوند و با دور زدن محدودیت های ترافیکی مجددا منجر به شلوغی هسته شهر شده که در این خصوص باید فرهنگ سازی شود.

 


سرهنگ ستاد سید حجت فتاحی در خصوص گنجایش معابر و تعریض کم خیابان ها افزود: اکثر هسته مرکز شهر مثلا اردبیل که از ایستگاه سرعین تا ژاندارمری می باشد در گذشته برای عبور و مرور گاری ها اختصاص یافته بودند که با گذشت زمان و با افزایش وسایل نقلیه و راننده حتی یک متر هم تعریض نشده است و هیچگونه انطباقی بین میزان خودروهای متردد در سطح شهر با ظرفیت خیابان ها ندارد که واقعا لازم است در سطح شهر اقدامات اساسی در ارتباط با مدیریت ترافیک از جمله یک طرفه کردن خیابان ها، حذف پارک های حاشیه و چندین موارد دیگر در شواری ترافیک مطرح و مصوب گردد.
ایشان در خصوص سیستم های هوشمند کنترل تخلفات گفت: متاسفانه استان اردبیل در بحث سیستم های هوشمند جزء فقیرترین استان ها در کشور بوده و این یک واقعیت است که باید پذیرفت. ما حتی در مرکز استان یک اتاق مانیتورینک و دوربین های پلاک خوان نداریم. دیگر آن زمان نیست که مامورین ما سر چهارراهها بایستند و بصورت فیزیکی اعمال قانون کنند، دنیا به سرعت بسوی هوشمند سازی حرکت می کند و با اقدامات سلبی نمی توان نظم و انضباط را کامل فراهم کرد، سیستم های هوشمند به راننده خودکنترلی تزریق می کند. تکرار رعایت قوانین باعث عادت مردم می شود و این نیز یک باور را در راننده القا میکند و آنهم باعث کاهش تلفات رانندگی می شود. در این خصوص استاندار محترم دستوراتی به شهرداری داده اند اما متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و من از شما رسانه ها که باید بعنوان صدای مردم اینگونه مسایل را پیگیری نمایید می خواهم به گوش مسئولان برسانید تا به سرانجام برسد که بی شک سهم شما از کاهش تلفات جزء صالحات و باقیات باقی خواهد ماند، چرا که ما مسئولان نمی توانیم با جان و مال مردم بازی کنیم.

 


فتاحی در خصوص اینکه مردم چقدر به دستورات ابلاغی اهمیت می دهند افزود: ما باید اول حق مردم را بدهیم تا از آنها تکلیف بخواهیم. باید برنامه ریزی مسؤلان در راستای سود و منفعت مردم باشد که چه خدمات و امکاناتی داده ایم و در مقابل چه انتظاراتی داریم، برنامه ها باید با مردم باشد نه برای مردم. برای مثال به مردم توضیح می دهیم که از وسایل شخصی در تردد های غیر ضروری اجتناب کنند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند در صورتیکه مردم دیگر به این حرف ها عادت کرده و آنها بحث هزینه و فایده را بررسی می کنند که مسئولان باید در اینگونه موارد همپوشانی داشته باشند و امتیازاتی نیز به مردم در نظر بگیرند. بعنوان پیشنهاد؛ مثلا اداره بیمه برای تشویق رانندگان به شرط عدم خسارات، تخفیفاتی را در نظر میگیرد و راننده ای که کمتر تصادف می کند از تخفیفات بیمه بیشتر استفاده می کند. بیمه می تواند علاوه بر این تشویق ها از تشویق پیمایشی نیز استفاده کند و راننده را متوجه کند که قسمت عمده تخفیف شما از طریق پیمایش کمتر خواهد بود یعنی راننده هر چقدر کمتر رانندگی و پیمایش کند از تخفیفات بیشتری برخوردار می شود. پیمایش کمتر تخفیف بیشتر و پیمایش بیشتر حق بیمه بیشتر. در اینصورت راننده از سفرهای غیر ضروری اجتناب میکند و بیمه نیز از سود بیشتری برخوردار می شود و همچنین باعث جلوگیری از شلوغی جاده ها، رونق حمل و نقل وسایل عمومی و صرفه جویی در هزینه های دولت می شود.
فتاحی در پاسخ به سوالی که چرا پلیس راهنمایی و رانندگی بجای راهنمایی از قانون جبر و جریمه استفاده می کند، گفت: تاکید ما این است که راهنمایی بر اقدامات سلبی اولویت دارد اما مردم باید این را در نظر بگیرند که هر شخصی وقتی می خواهد رانندگی کند باید قبل از هر چیزی دوره آموزشی و راهنمایی را بگذراند و ما با تشکیل کلاس های راهنمایی و رانندگی و از طریق آزمون و امتحان به شخص گواهینامه صادر می کنیم یعنی فرد تبدیل به یک راننده شده و راننده نیز متعهد می شود که من توسط راهنمایی و رانندگی آموزش دیده ام و این گواهینامه ضامن حرف هایم است و اگر از این به بعد تخلف کنم مجازات می شوم. البته توجه داشته باشیم که پلیس باید روانشناس باشد تا تشخیص دهد کدام راننده این تخلف را از روی تامدی انجام داد یا سهوا و از روی غیر عمد صورت گرفت تا هم جلوی بد عادتی برخی رانندگان متخلف را بگیرد و همچنین باعث آزار و اذیت سایر رانندگان بدون سابقه تخلف نشود.
سید فتاحی با اشاره به اینکه پلیس یک کیس ستادی یا روش مطالعاتی است، افزود: پلیس توانست به مردم بقبولاند که از کمر بند استفاده کنند و اکنون در میان رانندگان جزء وظایف اصلی آنان محسوب می شود و همچنین در گذشته کسی که از اردبیل به تهران در عرض ۵ ساعت می رسید مورد تحسین و تشویق اطرافیان قرار می گرفت اما اکنون طوری ایشان را شمادت و سرزنش قرار می دهند که انگار جرم غیر قابل بخشودنی انجام داده و مقررات را زیر پا گذاشته است. این به این معنی است که در حوزه فرهنگی پلیس واقعا موفق بوده است. اما متاسفانه برخی از سازمانها که حتی بخاطر فرهنگ سازی بودجه دریافت می کنند همکاری لازم و وظایف قانونی خود را انجام نمی دهند و انتظار دارند که پلیس از ابتدا به ساکن اقدامات لازم را انجام دهد در صورتیکه که رویه کاملا غیر منطقی بوده و در کل دنیا پلیس آخرین ابزار برای بازدارندگی محسوب می شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در پایان در خصوص وانت های میوه فروش و تردد ماشین های سنگین در داخل شهر گفت: همکاران ما با اینکه ماشین های سنگین داخل شهر را جریمه می کنند اما این را هم باید در نظر بگیریم که وقتی پارکینگی برای ماشین های سنگین در نظر گرفته نشده است چطور انتظار داریم راننده، ماشین چند میلیونی خود را با در نظر گرفتن امنیت آن جلوی منزلش نیاورد؟ باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود تا باعث رنجش رانندگان بزرگ نشویم. و وانت های میوه فروش که تعداد آنها در سطح شهر اردبیل نزدیک به ۱۳۰۰ وانت می رسد، باید بازار روز در نقاط مختلف شهری درست شود که در صورت ساماندهی بار زیادی از ترافیک کاسته شده و پلیس به تنهایی قادر به مدیریت آن نیست باید همه دستگاههای اجرایی مرتبط همکاری لازم را بعمل آورند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات