رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April

اوقات شرعی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل گفت: مجوز بهره‌برداری پتروشیمی نمین را فعلاً صادر نکرده‌ایم و منتظر نصب سیستم‌های جلوگیری از آلایندگی در این واحد صنعتی هستیم.

به گزارش خبرنگار ویلکیج به نقل از ایسنا، حسن قاسم‌پور با اشاره به اینکه پتروشیمی نمین بعنوان واحد صنعتی تولید الکل متانول از گاز طبیعی در سال ۱۳۹۴ بصورت قانونی مجوز استقرار را با ارایه پیوست زیست محیطی دریافت کرده است، اظهار کرد: طبق قوانین شهری این پتروشیمی خارج از حریم و محدوده شهری نمین می باشد و شهرداری نمین در سال ۹۴ آن را خارج از حریم شهر نمین اعلام کرده است و مقاومت ها و مخالفت های مردمی باید آن زمان انجام می شد.

وی با تأکید بر اینکه فعلاً مجوز بهره برداری پتروشینی نمین را صادر نکرده ایم و منتظر نصب سیستم های جلوگیری از آلایندگی هستیم، تصریح کرد: شهروندان نگران نباشند و خروجی های این پتروشیمی رصد خواهد شد و در صورت آلایندگی نسبت به تعطیلی و جریمه این شرکت اقدام خواهیم کرد.

قاسم‌پور افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با الزام خوداظهاری واحدهای صنعتی و نصب فیلتر و سیستم های پایش آنلاین نسبت به پایش خروجی و آلایندگی واحدهای صنعتی اقدام میکند و در این راستا کارخانجات صنعتی بزرگ استان اردبیل را شبانه روزی رصد می کند.

ریزگرد روستای آق بلاغ به ۲ هزار هکتار خواهد رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در بخش دیگری از صحبت‌های خود کانون های گرد و غبار و ریزگرد در روستای آق بلاغ مصطفی خان شهرستان نمین را به جهت برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی، سستی خاک، چرای بی رویه احشام و شخم های غیراصولی توسط اهالی دانست و افزود: این عوامل به سستی بیش از حد خاک در زمین های روستای آقبلاغ مصطفی خان منجر شده و با توجه به بادخیز بودن و اینکه زمین های مجاور بدون پوشش گیاهی بوده و رطوبت در خاک وجود ندارد باعث وقوع پدیده ریزگرد در این منطقه می شود.

قاسم‌پور اظهار کرد: آیین نامه مقابله با گردوغبار با همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط وجود دارد که در این آیین نامه کانون های ریزگرد مربوط به اراضی زراعی بر عهده جهاد کشاورزی است و ریزگردهای ایجاد شده در اراضی ملی بر عهده منابع طبیعی و آبخیزداری می باشد.

وی با اشاره به اینکه جلسات و مطالعات ریزگرد آقبلاغ مصطفی خان از یکسال پیش شروع شده است، افزود: در سال های گذشته وسعت درگیری ریزگرد این روستا قریب ۵۰ هکتار بود که اکنون به ۳۰۰ هکتار رسیده است و متأسفانه در صورت بی توجهی در آینده ای نزدیک به ۲ هزار هکتار خواهد رسید و شهرک صنعتی شماره ۲، روستاهای اطراف و فرودگاه اردبیل را نیز درگیر خواهد کرد.

این مقام مسئول حوزه محیط زیست استان اردبیل راهکارهای مدیریت و کاهش ریزگرد آق بلاغ مصطفی خان را کاشت درخت و درختچه و افزایش آبیاری و مالچ پاشی عنوان کرد و ادامه داد: مالچ نوعی کود طبیعی و عالی است و بهترین روش می باشد و از طریق سازمانهای منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان باید انجام شود تا از گسترش ریزگردها و گردوغبارهای این روستا جلوگیری شود.

قاسم‌پور تصریح کرد: برای کاشت درخت و درختچه با مشکل آبیاری و نگهداری مواجه هستیم و همچنین همکاری مالکان اراضی که اشخاص حقیقی هستند و همچنین حل اختلاف اراضی ملی که معارض دارند از دیگر مشکلات پیش رو می باشد.

انتهای پیام

اخبار مرتبط

نظرات