رفتن به بالا

سایت خبری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April

اوقات شرعی

سوسن چلچراغ گونه نادر در ایران:

عروس سر به زیر طبیعت نمین نیازمند صیانت

گل سوسن چلچراغ تنها گونه گیاهی در کشور است که زیستگاه آن در شهرستان نمین بوده و به ثبت ملی رسیده است. این گونه نادر این روزها نیازمند اقدامات حفاظتی و مراقبتی برای بقای نسل خود است.

به گزارش خبرنگار ویلکیج، این گیاه تنها سالی یکبار در ماه های خرداد و تیر رشد می کند؛ از آنجایی که سوسن چلچراغ علاقه زیادی به ازدیاد و تکثیر ندارد، با گذشت زمان بیش از پیش در معرض انقراض قرار می گیرد که این موضوع بسیاری از کارشناسان محیط زیست را نگران کرده است.

حسن قاسم پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: یکی از گونه‌های نادر که در دنیا شهرت عام و خاص دارد، گونه سوسن چلچراغ است که به عروس سر به زیر طبیعت شهرت دارد و این گونه از زیبایی‌های خاص و منحصر به فردی برخوردار است.

وی تنها رویشگاه این گونه نادر گیاهی را منطقه فندقلوی نمین اعلام کرد و گفت: وسعت این منطقه رویشی ۱۰۰ هکتار است که بخشی از این وسعت عظیم به رویش گل زیبای سوسن چلچراغ اختصاص یافته که از گونه‌های در معرض خطر انقراض است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: این گونه گیاهی به هیچ وجه با توزیع بذر رشد و تکثیر پیدا نمی‌کند و به همین دلیل باید مورد حفاظت و صیانت دقیق قرار گیرد.

قاسم پور افزود: با همکاری مسئولان شهرستان نمین تصمیم گرفتیم تا این منطقه حفاظتی را به ثبت ملی برسانیم تا در کنار ثبت این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی، بتوان در ردیف آثار حفاظتی نیز آن را به ثبت رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مسافران و گردشگران باید از تخریب این فضای رویشی پرهیز کنند تا با صیانت از این منطقه و رویشگاه سوسن چلچراغ بتوان این گونه را مورد صیانت و حفاظت قرار داد.

قاسم پور اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا با معرفی و ویژگی‌های این منطقه همچنین گونه نادر سوسن چلچراغ برای مسافران و گردشگران و اهالی منطقه بتوانیم با استفاده از ظرفیت ساکنان محلی سوسن چلچراغ را که از زیبایی‌های خاص برخوردار است، بیشتر از گذشته مورد حفاظت قرار دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: علاوه بر سوسن چلچراغ، در منطقه زیبای فندقلوی نمین و دشت وسیع این منطقه گونه‌هایی نظیر بابونه نیز رشد می‌کند که از ارزش گیاهی نیز برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات